Rozpoczęła się jubileuszowa edycja konkursu ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz generalnego konserwatora zabytków, w którym nagradzamy najlepsze prace z zakresu konserwacji, rewitalizacji, adaptacji i opieki nad zabytkami. Do 15 lutego przyjmujemy zgłoszenia w siedmiu kategoriach.
Konkurs prowadzi Narodowy Instytut Dziedzictwa. Kto może zgłosić zabytek do konkursu?
- właściciele, posiadacze i zarządcy obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych, którzy wzorowo wywiązują się z obowiązku opieki nad zabytkami,
- wojewódzcy konserwatorzy zabytków, kierownicy delegatur Wojewódzkich Urzędów Ochrony Zabytków oraz konserwatorzy samorządowi.
Jakie warunki musi spełniać zgłoszony zabytek?
- obiekt jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych,
- wszelkie prace badawcze i konserwatorskie oraz roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z pozwoleniem właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
- prace przy zabytku zakończyły się pięć lat od roku poprzedzającego złożenie wniosku.
Uwaga! Do kategorii specjalnej pod nazwą Właściwe użytkowanie i stała opieka nad zabytkiem mogą być zgłoszone obiekty, przy których prace (w tym także prace pielęgnacyjno-porządkowe) prowadzono przez co najmniej 10 lat poprzedzających rok złożenia wniosku.
om/malopolska.pl