Awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK oraz innych systemów informatycznych to efekt ataku hakerskiego, który został przeprowadzony wcześnie rano, we wtorek 3 grudnia – informuje MPK w Krakowie. Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hackerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku MPK w Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie MPK w Krakowie kieruje zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak MPK SA zdecydowało, że o takim ryzyku powiadomione zostaną wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych MPK będzie informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć.
Niezależnie od powyższych działań MPK prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecane jest również zastrzeżenie numeru PESEL. Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej.
om/krakow.pl