Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

0

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego ustanowiła trójstronna konwencja podpisana przez Parlament Europejski, Komisję Europejską i Radę Unii Europejskiej.

Data jego obchodzenia, 11 lutego, to cyfrowy zapis numeru 112, który w całej Europie jest uniwersalnym numerem alarmowym.

– Profesjonalizm, odporność na stres i umiejętne podejmowanie decyzji – to cechy, które są wymagane od operatorów numerów alarmowych. Przyznane wyróżnienia potwierdzają, że oprócz tych umiejętności cechuje Państwa szczególne zaangażowanie w pełnioną misję – mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita podczas spotkania z operatorami numerów alarmowych z krakowskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.


Pierwsi w Polsce
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego było pierwszym Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Polsce. Od 2009 roku obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z obszaru Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całego województwa małopolskiego.

Pod koniec 2018 r. CPR w Krakowie przejęło obsługę numeru 997, a w kwietniu 2021 r. także numeru 998. Wszystkie połączenia wykonywane na te dwa numery przekierowują rozmówcę do CPR w Krakowie.

Do innych ważnych zmian należy także nowelizacja tzw. rozporządzeń płacowych. Umożliwiło to wprowadzenie gradacji stanowisk operatorskich. W ubiegłym roku blisko połowa operatorów numerów alarmowych w całej Polsce została awansowana na nowe, wyżej opłacane stanowiska (starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora – trenera).

Krakowska drużyna operatorów numeru alarmowego liczy obecnie 82 osoby. Wśród nich jest 57 kobiet i 25 mężczyzn. Trzy osoby aktualnie kandydują na stanowisko operatora numeru 112.

Sztafeta bezpieczeństwa
Każdego dnia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie dociera średnio ok. 4 tys. zgłoszeń na dobę. W sumie w ubiegłym roku było ich ok. 1,5 mln. Najwięcej, prawie 140 tys., wpłynęło w lipcu ubiegłego roku. Niewiele mniej intensywny był także  sierpień (ok. 137 tys. zgłoszeń) i czerwiec (135 tys.). Tylko podczas ostatniej doby na jednego krakowskiego operatora numerów alarmowych przypadło średnio w ciągu dnia 126 zgłoszeń, a w ciągu nocy – 97. Jak podaje MSWiA, średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia w minionym roku wynosił 9,89 sekundy.


om

Fot. gov.pl

Źródło:malopolska.uw.gov.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj