Kraków: Uchwała „parkingowa” szkodzi rozwojowi miasta?

0

Uchwała o programie parkingowym przynosi zaskakująco złe konsekwencje dla miasta – mówi małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska.

– Ta uchwała mówi, jaka ma być zapewniona dostępność miejsc parkingowych przy poszczególnych inwestycjach. I to jest generalnie słuszne: jeżeli deweloper buduje blok, to musi zapewnić miejsce parkingowe, a więc unikamy sytuacji, że ludzie parkują gdzie popadnie. Taka jest idea, jest to zrozumiałe przy współczesnych inwestycjach deweloperskich. Jednak nie powinien ten przepis być obligatoryjny na obszarze historycznego miasta – uważa małopolska konserwator.

Wytyczne co do określania wymaganej liczby miejsc postojowych dla poszczególnych rodzajów obiektów są zawarte w uchwale kierunkowej z 2012 r. w sprawie przyjęcia programu parkingowego dla Krakowa. Wojewódzka konserwator zwraca uwagę na niekorzystne dla Krakowa skutki takiej uchwały.

Zgodnie ze wskaźnikami dla obiektów o różnej funkcji – przeniesionymi choćby np. do planu miejscowego „Kazimierz” – w przypadku budynków mieszkalnych w zabudowie wielorodzinnej na Starym Mieście trzeba zapewnić minimum 0,5 miejsca na jedno mieszkanie, tymczasem inwestor hotelu ma obowiązek zapewnić minimum trzy miejsca na 100 pokoi, a pensjonatu – trzy na 100 łóżek.

Program parkingowy dotyczy w identycznym zakresie zabytkowego centrum, jak również terenów peryferyjnych miasta. Ustawy i rozporządzenia mają różne wymagania w stosunku do współcześnie realizowanych inwestycji i do inwestycji zabytkowych. Natomiast uchwała parkingowa takiego rozróżnienia nie zawiera.

Komentarz Redaktora Naczelnego:

Warunkiem zrównoważonego rozwoju miasta jest uwzględnienie różnych kierunków rozwoju. Obok całej infrastruktury turystycznej w centrum, równocześnie powinna rozwijać się infrastruktura mieszkaniowa, ale na innych warunkach niż przy współczesnych inwestycjach. Błędna polityka  miasta wobec zabytkowego  centrum Krakowa, doprowadziła do opuszczenia  kamienic przez mieszkańców i przeznaczenie ich na  działalność wyłącznie turystyczną. W sytuacji ograniczonego ruchu turystycznego, Stare Miasto w Krakowie wygląda obecnie na opuszczone. Zasady tworzenia miejsc parkingowych dla mieszkańców zabytkowej części miasta stanowią integralną część polityki rozwoju Krakowa, która niestety okazała się błędna.

Grzegorz Gorczyca

Redaktor Naczelny Agencji Informacyjnej Nasz Kraków

Grzegorz Gorczyca

om

Fot. Arch.

Źródło:dziennikpolski24.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj