Kraków jest miastem nastawionym na turystykę, dlatego przedłużający sie kryzys w tej branży uderza w krakowskich przedsiębiorców ze zdwojoną siłą.
– Sytuacja branży turystycznej jest trudna i ciężka w całej Polsce. Przychody w tej branży w 2020 roku w porównaniu do roku poprzedniego spadły o 47,8 proc. W Krakowie obłożenie miejsc noclegowych z 81 proc. spadło do 19 proc.. 438 przedsiębiorców z branży turystycznej zaniechało swojej działalności, najwięcej w branży transportowej (dane od kwietnia do grudnia 2020 r.) – mówiła do radnych Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki UMK. Urząd prowadził i będzie prowadzić akcję „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”.
Do akcji zgłaszają swoje pomysły i inicjatywy lokalni przedsiębiorcy, instytucje, aktywiści, artyści, mieszkańcy Krakowa. Jest to inicjatywa oparta na zasadach partycypacji – skierowana do wszystkich mieszkańców Krakowa, której celem jest wsparcie lokalnych przedsiębiorców. Na ten cel przeznaczonych zostanie w najbliższym czasie 2 mln zł. Z kolei w 2022 r. 8 mln zł przeznaczone zostanie na kampanię „Małopolska jako cel podróży”, będzie ona w całości finansowana ze środków UE, organizowana we współpracy z Małopolską Organizacją Turystyczną. Nasz region promowany będzie w mediach brytyjskich i niemieckich.
Pakiety pomocowe ze strony miasta
Targowiskom miejskim zaproponowano udzielenie pomocy de minimis, w trzech formach: czasowego obniżenia czynszu, odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia płatności na raty. Wydział przygotował też pakiet pomocowy dla przedsiębiorców różnych branż: restauratorów, dorożkarzy, sprzedawców obwarzanków, handlujących pamiątkami, artystów sprzedających prace plastyczne. Zaproponowano im: rozwiązanie umów przed terminem ich wygaśnięcia, sporządzenie aneksów do umów, zmniejszających powierzchnię zajęcia nieruchomości gminnych lub skracających czas jej zajęcia, odstąpienie od zawarcia umów. Zastosowane działania pozwoliły przedsiębiorcom: obniżyć koszty wykonywanej działalności gospodarczej, utrzymać funkcjonowanie firm, uniknąć bankructwa. Wydział Spraw Administracyjnych UMK w 2020 r. opracował też trzy zarządzania PMK obniżające stawki opłat dla restauratorów, którzy prowadzą ogródki gastronomiczne, akcja będzie kontynuowana również w tym roku.
om
Fot. Arch.
Źródło:krakow.pl