Pandemia koronawirusa objęła niespodziewanie cały świat. Polska jest dobrze przygotowana i sprawnie funkcjonuje w czasie pandemii. Wyznacznikami jest zaopatrzenie w środki ochrony osobistej, modyfikowane na bieżąco strategie, oraz współdziałanie służb i instytucji w walce z COVID-19.
Wypracowano polski model opieki i nad pacjentami z COVID-19. Podstawą systemu jest diagnostyka i nadzór nad bezobjawowymi czy skąpoobjawowymi pacjentami, prowadzony w warunkach izolacji domowej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Dotyczy to od 80 do 90 proc. wszystkich zachorowań. Instytucjonalną formą opieki nad tymi pacjentami są izolatoria, dostępne także dla osób hospitalizowanych, u których ustąpiły wskazania do hospitalizacji. Na kolejnym poziomie – dotyczącym jak się szacuje od 10 do 20 proc. zakażonych – są oddziały szpitalne. Na żadnym etapie walki z pandemią nie zabrakło łóżek do leczenia chorych, nie zabrakło personelu medycznego i sprzętu ochrony osobistej.
Strategia przewiduje ewentualne zwiększanie bazy łóżkowej dla pacjentów covidowych m.in. przez przekształcenie części szpitali powiatowych, dzięki czemu będą one pełnić tylko i wyłącznie funkcje covidowe, a pozostałe będą przyjmować pacjentów z innymi schorzeniami. Baza szpitali tymczasowych ma być uruchomiona zależnie od sytuacji epidemicznej w poszczególnych województwach. Strategia rządowa przewiduje różny sposób postępowania z pacjentami w szpitalach. Przyjęty wariant jest uzależniony od liczby zakażeń i może być dzielony na etapy, w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej. Transport pacjentów chorych na COVID-19 jest koordynowany system rezerwacyjny łóżek szpitalnych. Dyspozytorzy na bieżąco mogą monitorować dostępność oraz dokonywać rezerwacji łózek COVID.
Od strony medycznej jesteśmy najlepiej, jak to jest możliwe zabezpieczeni. Dodatkowo, na uwagę zasługuje równoczesne wdrożenie narzędzi ekonomicznych wspierających rodziny i przedsiębiorców, dzięki czemu udało się uniknąć poważnego kryzysu. Ocena sytuacji gospodarczej Polski, w tym tempo spadku PKB pokazuje, że Polska jest teraz w lepszej kondycji finansowej niż wiele europejskich krajów.
Szczepionka to wielka szansa na pokonanie pandemii koronawirusa. Szczepienia są znane od dziesiątek lat i dzięki nim udało się opanować wiele chorób zakaźnych. Mamy nadzieje, że koronawirus zostanie również pokonany szczepionką. Polski rząd zamówił odpowiednią ilość szczepionki i zapewnia ją bezpłatnie każdemu chętnemu do zaszczepienia. Prowadzona jest szeroka kampania informacyjno-edukacyjna, skierowana do całego społeczeństwa. Sprawnie prowadzona jest akcja organizowania punktów szczepień, w tym także wyjazdowych, by zaszczepić osoby niewychodzące z domów.
Rok 2020 to rok pandemii. Rok najtrudniejszy w całej historii powojennej. To czas sprawdzianu skuteczności działań rządu, który podlega ocenie przez całe społeczeństwo. Ta ocena jest pozytywna, skoro w wyborach prezydenckich wygrał po raz drugi kandydat popierany przez ugrupowanie rządzące. Powtórny wybór Andrzeja Dudy na stanowisko prezydenta stanowi jasny przekaz silnego poparcia dla działań rządu. Rok 2020, dla Krakowa zapisze się jako symboliczny okres odzyskiwania miasta dla mieszkańców. Jednostronne nastawienie na turystykę, przemysł spotkań i branżę biurową, okazało się poważnym błędem władz Krakowa.
Stare Miasto Krakowa, staje się wymarłe, gdyż polityka władz miasta doprowadziła do przeznaczenia mieszkań niemal wyłącznie na wynajem dla turystów, których nie ma i najprawdopodobniej w dotychczasowej skali już nie będzie. Pandemia być może zmieniła przyzwyczajenia turystyczne. Również branża biurowa przechodzi być może na stałe w tryb pracy zdalnej i zwalniają się kolejne biurowce. Dodatkowym problemem dla mieszkańców miasta, jest zamkniecie wielkiego pieca i stalowni w firmie Arcelor Mittal w Nowej Hucie. Tylko z tego powodu bez pracy zostaną setki osób. Pandemia jest sprawcą zaledwie części problemów jakie mają mieszkańcy Krakowa. Rekordowo wysokie zadłużenie i rekordowo wysoki deficyt budżetowy, stanowi realne zagrożenie dla miasta. Wyłączane nocą oświetlenie uliczne dawało ok. 20 tys. oszczędności , a w tym samym czasie zatrudniono urzędnika za kwotę 35 tys. zł. miesięcznie! Koszt utrzymania urzędu miasta w okresie kryzysu wzrósł w 2021 roku o … 29 mln złotych, i będzie wynosiła 324 mln złotych. Władze domagają się większych środków finansowych od rządu.
Kraków niewątpliwie pogrążony jest w kryzysie spowodowanym licznymi błędami zarządzania finansami i inwestycjami w mieście. Aby dobrze zarządzać trzeba posiadać wiedzę na temat skutków złych decyzji. Dzisiaj w przestrzeni publicznej funkcjonuje wiedza o sytuacji Krakowa. Pandemię opanujemy szczepionką, a mieszkańcy i politycy muszą podjąć decyzję, co należy zrobić z posiadaną wiedzą o skutkach złych decyzji, jakie zapadały od wielu lat w Krakowie. Wszak pokonanie kryzysu spowodowanego pandemią i błędną polityką władz Krakowa to nasze wspólne zadanie.
Grzegorz Gorczyca Redaktor Naczelny Agencji Informacyjnej Nasz Kraków
