Kraków: Polityka turystyczna na lata 2021-2028 budzi wątpliwości?

0

Prezydent Jacek Majchrowski zaprezentował projekt nowej polityki turystycznej Krakowa. Jest to już kolejna wizja polityki turystycznej urzędującego nieprzerwanie 18 lat prezydenta. Dlatego warto sprawdzić , jak realizował plany poprzednie i czy jego stare prognozy się sprawdziły.

Założenia strategii rozwoju turystyki w Krakowie w latach 2014 – 2020 okazały się porażką?

“Strategię rozwoju turystyki w Krakowie w latach 2014 – 2020” zdominowały plany zarabiania wielkich pieniędzy i ściągania do Krakowa jak największej liczby turystów.
„Turystyka w miastach jest współcześnie nie tylko ważnym źródłem dochodów, lecz także zjawiskiem społecznym, budującym tożsamość miejsca. Wpływa na rozbudowę i utrzymanie infrastruktury, a przez to na jakość życia mieszkańców” – napisano w 2014 roku.

Władze przekonywały, że mają wiedzę iż: “Należy zadbać, aby rozwój turystyki w Krakowie nie przebiegał z naruszeniem interesów jego mieszkańców oraz kosztem utraty tożsamości kulturowej miasta”. 

W prognozie założono, że Kraków w 2020 roku będzie miastem, które wykorzystuje, z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, swoje dziedzictwo historyczne, kulturowe i przyrodnicze oraz potencjał kreatywny swoich mieszkańców i instytucji, do budowania produktów turystycznych o wysokiej jakości i konkurencyjności. (…) Rozwój turystyki przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta, dzięki czemu pozytywnie wpływa na poziom życia mieszkańców”.

Rzeczywistość Krakowa jest diametralnie inna niż przewidywała strategia: „Polityka miasta doprowadziła do wyludnienia zabytkowego centrum Krakowa. Mieszkania zamieniły się w hotele, hostele i kwatery na wynajem. Pozostały odremontowane kamienice, czekające bezskutecznie na zagranicznego, zamożnego turystę. Coraz częściej puste kamienice są oglądane z zewnątrz przez szkolne wycieczki, które zwiedzają zabytkowe centrum przechodząc coraz bardziej pustymi ulicami” – pisaliśmy o tym tutaj.

Brak perspektyw na poprawę sytuacji w branży turystycznej?

„Realizujemy zaledwie 8 proc. ubiegłorocznego obrotu. Z zagranicy nie mamy w ogóle klientów, podobnie jak z segmentu turystyki biznesowej. Firmy leasingowe zaoferowały odroczenie rat za autokary, ale na bandyckich warunkach: obniżenie raty o 10 tys. zł przez trzy kolejne miesiące podraża obsługę umowy o 7 tys. zł.” – mówi p. Maciej Socha, prezes spółki Manifold z Małopolski.

Nowa strategia to dokument o dużym stopniu ogólności, pełnym misji i celów , ale bez konkretnych pomysłów na dywersyfikację przemysłowo-produkcyjną rynku pracy zdominowanego przez turystykę. Przez turystykę, która już teraz doprowadziła do sytuacji w której następuje powolne wygaszanie miasta.

Należy podsumować skutki poprzedniej strategii, a nową już teraz zweryfikować. W przeciwnym przypadku Kraków pozostanie miejskim skansenem, jakim staje się obecnie. Autor filmu „Wygaszanie Miasta” przytacza opis Krakowa w czasie zdjęć do filmu: „To był czas, w którym zapadła decyzja o wygaszaniu nocą świateł w Krakowie. Mieszkanie mieściło się w trzypiętrowej kamienicy. Około godziny 23 zorientowałem się, że jestem w niej sam. Pozostałe mieszkania, też przeznaczone na wynajem, były puste. Dookoła zrobiło się ciemno. Następnym razem wybrałem mieszkanie w budynku w rejonie Politechniki Krakowskiej. Tam też większość mieszkań była na wynajem krótkoterminowy” – opowiada Wojciech Mucha.

om

Fot.

Źródło:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj