Kraków: Szkolenia dla dyrektorów i apele o rozwagę. Rozpoczyna się nowy rok szkolny

0

We wtorek 1 września w krakowskich szkołach naukę rozpocznie niemal 100 tys. uczniów.Władze miasta zdecydowały się na zorganizowanie spotkania z przedstawicielami mediów w sprawie początku nowego roku szkolnego. Kraków, z powodu coraz większej liczby zakażonych wirusem stał się żółtą strefą, co oznacza wprowadzenie bardziej rygorystycznych obostrzeń w przestrzeni publicznej.

Szkoły bez obowiązkowych maseczek. Osoby bezobjawowe nie zakażają!

Oficjane stanowisko w sprawie obowiązku noszenia maseczek w szkołach , zaprezentował w czwartek 27 sierpniaMinister edukacji Dariusz Piontkowski i poinformował , że nie zostanie wprowadzone zalecenie, aby obowiązkowo w każdej szkole, w miejscach wspólnych, wszyscy uczniowie i wszyscy nauczyciele musieli nosić osłonę nosa i ust.

Stanowisko MEN jest zgodne z aktualnymi wynikami badań, które potwierdziły, że osoby bezobjawowe, nawet jeśli mają material genetyczny wirusa, nie zarażają.

” Warto zaznaczyć, że pacjent, jeżeli nawet ma wykrywalny materiał genetyczny koronawirusa, to jeżeli nie ma objawów, jest niezakaźny” – powiedział dr hab. Tomasz Dzieciątkowski, mikrobiolog, wirusolog,adiunkt Katedry i Zakładu Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Wiceprzeydent Krakowa Anna Korfel Jasińska: „Przed nami ogromne wyzwanie”

„W zeszłym roku mówiłam, że mamy za sobą ciężki czas związany z nową organizacją w szkołach i teraz czeka nas spokój. Teraz już wiemy, jak trudny był to czas. Covid zdeterminował zarówno funkcjonowanie szkół, jak i całe życie. Przed nami ogromne wyzwanie”– wyznała Anna Korfel Jasińska, wiceprezydent ds. edukacji.

„Jako miasto, wspólnie z dyrektorami, robimy wszystko, aby dobrze przygotować szkoły, przedszkola i placówki do funkcjonowania w warunkach zagrożenia epidemicznego. Szkoły były i są wyposażane we wszystko, co wynika z zaleceń sanitarnych. Przypomnę, że plany finansowe szkół nie były zmniejszane mimo ograniczenia funkcjonowania oświaty przez kilka miesięcy, a zaoszczędzone w ten sposób środki mogą być przeznaczane na potrzeby szkół związane z reżimem sanitarnym” – mówi Anna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki.

Bezpieczne warunki w szkołach, dodatkowe zajęcia w przedszkolach

Wiceprezydent zapewniła, że odpowiednie organy dokładają maksymalnych starań , aby zapewnić jak najbezpieczniejsze warunki do nauki. Środki finansowe na ten cel sa w dyspozycji szkół.

Powwracają zajęcia dodatkowe w przedszkolach, jednak tylko te najpotzrebniejsze. Wskazano na gimnastykę korekcyjną jako uzasadnioną, natomiast wyjścia do kin i teatrów nadal pozostają wstrzymane.

Nauka stacjonarna

Ewa Całus, dyrektor wydziału edukacji poinformowała, że zasadą jest nauka stacjonarna z wariantową możliwością pracy hybrydowej i w pełni zdalnej. Ewentualne przechodzenie na na tryb hybrydowy i zdalny, będzie uzależniony od rozwoju sytuacji epidemicznej. Wniosek dyrektora o przejście w tryb zdalny lub półzdalny, zostanie rozpatrzony w dniu złożenia. Jednak o tym, czy dana szkoła będzie mogła pracować w nietradycyjny sposób, ostatecznie będzie decydowała opinia powiatowego sanepidu.

Model hybrydowy mógłby okazać się pomocny tam, gdzie realizacja wytycznych sanitarnych jest utrudniona ze względu na dużą liczbę uczniów czy szczupłe zasoby lokalowe. Miasto Kraków rekomenduje, aby ten wariant kształcenia stosować jedynie w przypadku niektórych roczników – z wyłączeniem najmłodszych klas (I–IV szkoły podstawowej) oraz tych klas, które przygotowują się do egzaminów. Tym grupom uczniów szkoły powinny zapewnić możliwość bezpiecznej nauki w warunkach stacjonarnych, tak by dzieci i młodzież mogły nawiązać bezpośredni kontakt z nauczycielami i grupą rówieśniczą. Stacjonarny tryb pracy i nauki miasto rekomenduje także w przypadku szkół specjalnych.

„Chcemy ułatwiać prace dyrektorom” – zapewnia Ewa Całus.

Szkolenia dyrektorów, problem izolatek

Krakowscy dyrektorzy i nauczyciele są przygotowani , aby poprowadzić nauczanie w trybie hybrydowym lub zdalnym. Miasto zorganizowało dla nich dwa cykle szkoleń: w zakresie zapobiegania transmisji COVID-19 oraz metod zdalnego nauczania.

Mówiono o problemach związanych z wydzieleniem osobnego pomieszczenia na izolatkę. Zasadą ma być wyznaczenie takiego pomieszczenia, , które nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie szkoły czy przedszkola, np. gabinet psychologa czy pedagoga.

Wiceprezydent przypomniała, że 28 sierpnia rusza cykl szkoleń dla dyrektorów, które zakładają wykłady lekarzy-zakaźników.

om

Fot. Arch.

Źródło: krakow.pl, lovekrakow.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj