Jak podaje businessinsider.com.pl, w otwartych w maju w centrach handlowych Polacy wydali 1,4 mld zł, czyli o prawie jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. W trzecim miesiącu po odmrożeniu galerii handlowych, ilość klientów i obroty w sklepach stopniowo wzrastają , jednak nadal pozostają na niższym poziomie niż rok temu. Trwałym zmianom podlegają tez zwyczaje zakupowe klientów.
– Obroty firm prowadzących działalność handlową, usługową i rozrywkową w 140 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute spadły w maju o 24,6 proc. w porównaniu do roku 2019 i wyniosły 1,4 mld złotych – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. Za czerwiec takich danych jeszcze nie ma.
– Zdecydowanie lepiej radziły sobie w maju branże, w których niezwykle istotny jest element doradztwa, gorsze wyniki miały natomiast te, które opierały się na zakupach spontanicznych i impulsowych – dodaje Szmeja.
– Obserwujemy zdecydowaną zmianę w strukturze klientów. Rzadziej odwiedzają nas rodziny i młodzież, które przed pandemią często decydowały się na zakupy impulsywne. Klienci szybciej decydują o dokonaniu zakupów, jednak zwiększona konwersja nie amortyzuje znacznego spadku odwiedzin w galeriach handlowych. Pamiętajmy też, że w pierwszych tygodniach po otwarciu, głównie dokonywano zakupów koniecznych, często uzupełniając braki w wyposażeniu sprzętowym. Dzisiaj trudno jednoznacznie przewidzieć zachowanie konsumentów – mówi Dariusz Zająkała, CEO iSpot Apple Premium Reselller, członek Rady Ekspertów Retail Institute.
– Prognozy na kolejne miesiące są nadal ostrożne choć z tygodnia na tydzień widzimy oznaki ożywienia. Wiele firm walczy dziś z czasem i utrzymaniem płynności. Zniesienie zakazu handlu w niedziele, nawet czasowe, przy silnym wsparciu działań parasolowych dla pracowników zatrudnionych w handlu, dałoby impuls, który pozwoliłby w krótszym czasie nadrobić straty, a wielu po prostu przetrwać. Dlatego apelujemy do rządu oraz organizacji branżowych o pilne rozpoczęcie rozmów na temat zmian prawnych, które będą realnym wsparciem dla branży handlowej – powiedziała Anna Szmeja.
om
Fot. Arch.