Andrej Modic: „Sprzedajemy produkty lokalnych rolników i wytwórców, którzy za towar otrzymują godne wynagrodzenie”

0

O patriotyzmie gospodarczym, nurcie „zero waste”, nietypowym „marketplace”, jedzeniu, które może być lekarstwem, o bezpiecznych zakupach bez wychodzenia z domu i łańcuchu dystrybucji   kontrolowanym na każdym etapie – opowiada  twórca portalu Lokalny Rolnik, p. Andrej Modic.

Agencja: Taki portal to nowość na polskim rynku.  Jakie okoliczności miały wpływ  na rozpoczęcie   właśnie takiej działalności?  Jakie sytuacje lub doświadczenie stały się  inspiracją ?

 Andrej Modic :LokalnyRolnik.pl powstał z dwóch powodów, a właściwie z powodu  zaistnienia określonych potrzeb.  Pierwszą i  najważniejszą  inspiracją  stworzenia takiego portalu  była  sytuacja rodzinna. Moja córka   Zarja,  cierpi na autyzm i  silne reakcje  alergiczne  na  konserwanty. Właściwa dieta dla dziecka z autyzmem jest równocześnie  podstawą skuteczności prowadzonej terapii i nawet formą leczenia. Nie znaleźliśmy  jednego miejsca, w którym  moglibyśmy zaopatrywać się we wszystkie produkty odpowiednie dla jej  diety. I dlatego  postanowiliśmy  je stworzyć sami. Podeszliśmy do tematu innowacyjnie i   poważnie  otwierając w sieci  własny targ. Drugim powodem, było moje słoweńskie pochodzenie. Moja rodzina, wraz z sąsiadami, od 30 lat zaopatruje się u miejscowych rolników, gospodarzy i wytwórców. Gdy przeprowadziłem się do Polski, mocno i bardzo negatywnie odczułem na własnej skórze działanie marketowej żywności. Potrzeba powrotu do korzeni, jeśli chodzi o jakość jedzenia, była silna, bo czułem się naprawdę źle, jedząc to, co serwują sklepy wielkoformatowe. Jedzenie może być lekarstwem dla naszej córki, więc  połączyłem tradycję rodzinną kupowania u lokalnych producentów, z potrzebą zapewnienia rodzinie  zdrowego  jedzenia oraz ludziom, którzy są wokół nas i również potrzebują    produktów dobrych  i zdrowych.

Agencja:Jakie były początki działania portalu na polskim rynku ?

Andrej Modic:  Początkowo  chcieliśmy, żeby Lokalny Rolnik był czymś w stylu kooperatywy spożywczej, czymś na kształt sąsiedzkiej współpracy, ale działającej w oparciu o Internet. Mieliśmy grupę na Facebooku i tabelę w dokumentach Google, gdzie można było złożyć zamówienie. Zakupy odbierało się w punkcie odbioru. Pierwsze takie zakupowe wspólnoty powstały na warszawskim Bemowie. Kiedy naszą inicjatywą zaczęło się interesować coraz większe grono, stwierdziliśmy, że musimy iść o krok naprzód i wystartować z biznesem.

Agencja: Jak wygląda  sposób zamawiania i dostawy  zamówionych produktów?

Andrej Modic : Jesteśmy marketplacem, ale nie do końca takim standardowym, bo bierzemy na siebie również kwestie związane z logistyką. Klienci zamawiają online produkty, które wystawiają wytwórcy i rolnicy. W dzień dostawy wszyscy wytwórcy przywożą świeży towar do naszych punktów przeładunkowych, gdzie kompletujemy zamówienia, które później rozwożone są przez  współpracujących z nami kierowców do punktów odbioru lub bezpośrednio pod wskazany przez klienta adres (dostawa domowa realizowana jest przez nas aktualnie na terenie Warszawy, ale mamy w planach rozszerzyć ją na pozostałe regiony, w których działamy, czyli aglomerację śląską, krakowską i wrocławską). Dzięki temu, choć klienci zamawiają od różnych dostawców, otrzymują w jednym czasie karton z wszystkimi produktami.

Agencja: Od kiedy działą Lokalny Rolnik i  jakie nakłady należało ponieść?

Andrej Modic :Pierwsza wersja Lokalnego Rolnika wystartowała w maju 2014 roku. W ten biznes zaangażowaliśmy ok. 700 tys. złotych, z czego 450 tys. zł pozyskaliśmy w ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 8.1. W 2015 roku udało nam się uzyskać wsparcie pierwszych inwestorów. Była to kwota ok. 1 mln zł od funduszy Hedgehog Fund i Protos Ventures.

Agencja: Jak funkcjonowała firma przed pandemią i co uległo zmianie po pandemii?

Andrej Modic : Funkcjonowanie przed pandemią i obecnie w zasadzie nie uległo to większej zmianie. Jedynym obszarem, w którym mierzyliśmy się ze sporym wyzwaniem była logistyka, a konkretnie to, jak sprawnie dostarczyć znacznie zwiększoną liczbę zamówień.

Agencja: Jak duży jest katalog produktów oferowanych przez lokalnego rolnika?

Andrej Modic :Klienci nieustannie mogli i mogą wybierać spośród ok. 2000 produktów.

Agencja: Posiadacie duża ofertę  różnych  produktów od wielu producentów. Jeśli klient wybiera  produkty od kilku producentów , jak wygląda  organizacja dostawy?

Andrej Modic : Klienci mogą zamawiać  wybrane produkty  od różnych producentów, które zostają spakowane w jedna paczkę i dostarczone na konkretny dzień. Dostarczona zostanie do punktu odbioru. Przez cały czas zachowane są wszelkie rygory – zwłaszcza, jeśli chodzi o temperaturę, w jakiej znajdować powinny się dane produkty. Ciąg chłodniczy w żadnym momencie nie zostaje przerwany. W dni dostawy wytwórcy i rolnicy przywożą towar do naszych punktów  przeładunkowych, gdzie kompletujemy zamówienia, które później rozwożą współpracujący z nami kierowcy.

Agencja: Jakie są korzyści dla nabywców Państwa produktów?

Andrej Modic : Osoby kupujące na Lokalnym Rolniku mają przede wszystkim dostęp do sprawdzonych dostawców dobrego, produkowanego tradycyjnymi metodami i pozbawionego chemii jedzenia. Przed dopuszczeniem produktów do sprzedaży na portalu, szczegółowo weryfikujemy etykiety i dajemy zgodę na sprzedawanie tylko tych z prostym składem. Dzięki temu klienci nie muszą już poświęcać czasu na ich czytanie (choć oczywiście mogą, bo dla każdego produktu skład jest podawany). Wielu z wytwórców i rolników to bardzo niszowi dostawcy, którzy sprzedają tylko na naszym portalu. Dostawa realizowana jest bezpośrednio do domu (jak wspomniałem, w tym momencie tylko w Warszawie), co pozwala zaoszczędzić jeszcze więcej czasu. Z kolei, w przypadku dostaw do punktów odbioru, można poznać ciekawe osoby ze swojego sąsiedztwa, wymienić się doświadczeniami – również na temat produktów, które się kupuje na portalu. Takie znajomości często przeradzają się w wieloletnie przyjaźnie.

Agencja: W jakiej formie można składać  zamówienia i jak płacimy za dostawy?

Andrej Modic : Zakupy można zrobić bezpiecznie, wygodnie i bez wychodzenia z domu, wybierając konkretny dzień oraz godzinę dostawy i finalizując je płatnością przez Internet. Klienci mają do wyboru ok. 2000 produktów od ok. 100 wytwórców i rolników, a wszystko, co zamawiają, otrzymują w jednym, zbiorczym, estetycznie zapakowanym kartonie.

Agencja: Dokonując zakupów na portalu Lokalny Rolnik, klient dostaje produkt  pełnowartościowy, bez konserwantów i świeży. Droga „od pola do stołu” jest  poddana kontroli?

Andrej Modic :Łańcuch dystrybucji jest kontrolowany na każdym etapie, dzięki czemu klienci mogą mieć pewność, że ciąg chłodniczy w żadnym momencie nie zostaje przerwany.

Agencja: Jak rozwiązany jest problem składania  ewentualnych reklamacji?

Andrej Modic : Sposób rozpatrywania reklamacji   szczególnie  korzystnie nas wyróżnia, jeśli chodzi o firmy z branży e-grocery. To 100% gwarancja jakości. Dzięki niej klienci mogą składać w ciągu 3 dni od zakupu reklamacje nie tylko ilościowe, ale też jakościowe, a my w zasadzie zawsze rozpatrujemy je na ich korzyść, zwracając środki na ich wewnętrzne konto na portalu, by mogli je wykorzystać na ponowne zakupy lub zlecić ich wypłatę na swój rachunek bankowy.

Agencja: Jak Lokalny Rolnik   przyczynia się do rozwoju patriotyzmu gospodarczego?

Andrej Modic : Zamawianie od lokalnych rolników i wytwórców znacząco zmniejsza produkcję gazów cieplarnianych , co z kolei pozwala przyczynić się do tego, że dbamy o stan środowiska, które nas otacza. Patriotyzm gospodarczy promowany przez nasz portal, polega na wsparciu  lokalnej  gospodarki w dwojaki sposób. Po pierwsze sprzedajemy produkty i towary lokalnych producentów, a po drugie za swoje produkty otrzymują  godne wynagrodzenie , co umożliwia im dalszy rozwój.

Agencja: Dużym problemem jest marnująca się żywność.

Andrej Modic : Ważne jest również to, że nasz portal realnie przyczynia się do niemarnowania żywności. Niczego nie magazynujemy. Wszystko, co przyjeżdża do naszych punktów przeładunkowych, trafia do zamawiających. Porównując to ze sklepami, które wyrzucają nawet 30% jedzenia, jakie mają na stanach magazynowych, zakupy na naszym portalu świetnie wpisują się w nurt zero  waste, czyli brak odpadów.

14. Co  należy zrobić , by zostać klientem  i dokonywać zakupów na portalu?

Andrej Modic :  Klientów nam przybywa, gdyż w  Lokalnym Rolniku oferujemy program poleceń, dzięki któremu każdy klient, z polecenia którego kupi kolejna, nowa osoba, otrzymuje zniżkę na swoje zakupy. Rabat dostaje też nowy klient, który trafił do nas w ten sposób. Ponadto, oferujemy możliwość bezpośredniego skontaktowania się za pośrednictwem wewnętrznej skrzynki na portalu, z każdym wytwórcą i rolnikiem, od którego produkty można u nas kupić. Na portalu mamy też system ocen i opinii dotyczących produktów. Rekomendacje pochodzą tylko od osób, które faktycznie kupiły coś konkretnego. Dzięki temu pozostali klienci mogą mieć pewność, że są to rzetelne informacje.

Serdecznie zapraszamy wszystkich na zakupy na LokalnyRolnik.pl!

 Agencja: Dziękuję za rozmowę.

om

Fot. Arch.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj