Mieszkańcy domagają się zwiększenia częstotliwości pociągów!

0

W dniu 20 czerwca br. odbyła się konferencja prasowa Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka w Makowie Podhalańskim w sprawie podpisania programu inwestycyjnego budowy obwodnicy tego, znajdującego się w sercu Beskidu Makowskiego miasteczka. Jednak nieoczekiwanie, podczas powitania ministra i wymiany kilku słów grzecznościowych z samorządowcami, Minister usłyszał apel ze strony jednego z radnych miejskich Makowa Podhalańskiego – chodziło o połączenie kolejowe na trasie Chabówka – Kraków.

“ Panie Ministrze, wszędzie otwieracie nowe przystanki kolejowe (…) Czy nie można by między Chabówką a Krakowem dołożyć 10 pociągów?” Apelował Radny Miejski do Ministra Andrzeja Adamczyka w Makowie Podhalańskim.

Po czym dodał:

“ Mieszkańcy proszą, busy jeżdżą 2 godziny, pociąg 1 godzinę 40 minut. Busy jeżdżą jak chcą, przepełnione, o bezpieczeństwo i ekologię chodzi, Panie Ministrze” – Mówił radny.

Busy to też Krakowski problem!

Jak okazuje się, prowadzone pomiary spalin na terenie Krakowa ukazują, że największymi trucicielami są jednak prywatne busy i autokary. Kraków pokazał wnioski z pomiaru spalin innowacyjną metodą teledetekcji.

Poruszony problem w Makowie Podhalańskim pośrednio dotyczy również życia mieszkańców Krakowa, a na pewno bezpieczeństwa na drogach.

Przerażający stan techniczny kursujących pojazdów!?

“W trakcie kontroli busa kursującego na regularnej linii Kraków – Jordanów okazało się, że jego stan techniczny jest zatrważający. Pojazd stanowił zagrożenie dla innych uczestników ruchu, a także dla podróżujących nim osób.  Odkryto w nim niesprawny hamulec postojowy,  pedał hamulca roboczego podczas uruchomienia opierał się o podłogę, kontrolka na desce rozdzielczej wskazywała na usterkę układu hamulcowego, a druga kontrolka na usterkę układu ABS i ASR. Ponadto przewody od czujników ABS tylnej osi zostały odłączone i mocowane opaskami zaciskowymi na osi aby nie zwisały i nie ocierały o drogę. Na tym nie koniec! Tylny rząd siedzeń nie był właściwie przymocowany do nadwozia, więc w każdej chwili mógł się oderwać. Inspektorzy dostrzegli, że z tylnego mostu napędowego oraz okolic skrzyni biegów wyciekały płyny eksploatacyjne. Pojazd miał również niesprawne oświetlenie i klakson.” – notka informacyjna  z  grudnia ubiegłego roku, znajdująca się  na stronie beskidzka24.pl

Takie pojazdy nie dość, że trują – bo jak wynika z raportu policyjnego 90% busów wjeżdżających do Krakowa przekracza normy spalin! Dalej, poranne kursy oraz popołudniowe są przepełnione!

Kraków przeprowadził  badania  spalin pojazdów wniosek? W każdej z badanych grup zanieczyszczeń największymi trucicielami powietrza są busy i autokary prywatnych przewoźników. W przypadku  tlenku azotu emisja jest 40-krotnie większa niż z pojazdów krakowskiej komunikacji miejskiej. 

Dworzec autobusowy w Krakowie.

Pociąg szansą dla Krakowa i pracowników dojeżdżających do Miasta?

Sprawdziliśmy, trasa linii kolejowej  Zakopane – Chabówka –  Sucha Beskidzka – Skawina – Kraków w dalszym ciągu jest remontowana, ale odcinek od Chabówki  do Krakowa jest już po wykonanych pracach, warto wspomnieć, że w m. Sucha Beskidzka zbudowano łącznicę kolejową wraz z ogromnym parkingiem P+R.  Połączenie kolejowe jest realizowane, ale budzi ogromne wątpliwości – w szczególności dla tych, którzy chcieliby korzystać na co dzień: po pierwsze częstotliwość oraz różne warianty  np. jeden pociąg podróżuje tylko do m. Sucha Beskidzka.  Kolejną sprawą jest ciekawy rozkład pociągu, który kursuje poniedziałek – czwartek o tej samej porze a w piątek już nie… Powód – brak wytrasowanego kursu pociągu  w PKP PLK.

Gdyby, wprowadzić regularne kursy mieszkańcy wybrali by pociąg – tak wynika z sondy internetowej przeprowadzonej w dniach 1-25  maja 2020 za pośrednictwem mediów społecznościowych na grupach związanych z mieszkańcami obszarów stycznych z linią kolejową nr 99.

“ Busy zatrzymują się na przystankach MPK, zwłaszcza jest to problem na Alejach – blokują podwójne przystanki dla komunikacji miejskiej, choć nie mają prawa zatrzymywać się w tych miejscach. Przez to kierowcy autobusów miejskich jadą z opóźnieniem” – Relacjonuje nam jeden z kierowców miejskiego przewoźnika.

Podróżni alarmują!

“Co za cham w tym busie, gdy zwróciłam mu uwagę, że siedzenia są brudne, to zaczął mi ubliżać!” – Taki komentarz znajdujemy w sieci jednej z pasażerek prywatnego busa kursującego do Zawoi.

“10 cm, tyle mam miejsca na kolana, tyle dzieli mój fotel siedzenia od pasażera przede mną… masakra. Jak tu żyć!?!”  – Tak relacjonuje podróż budem Pan Łukasz.

Skawina, która została objęta tzn. Szybką Koleją Aglomeracyjną, pokazuje, że mieszkańcy z chęcią wybiorą kolej jako środek lokomocji, ale gdy będzie odpowiadał im rozkład jazdy oraz regularność. Co więcej oczekiwanie na pociąg 30 minut nie zniechęca pasażerów na ten środek lokomocji!

Marcin Mierzwa

Fot. Arch.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj