W Krakowie pojawią się autobusy wodorowe!?

0

Krakowski przewoźnik MPK Kraków w ostatnich latach zainwestował w nowoczesne rozwiązania bez emisyjne w transporcie publicznym, były to autobusy napędzane silnikami elektrycznymi wyposażone w akumulatory. Zajezdnia Wola Duchacka została do tego celu przystosowana, wyposażona w ładowarki przewodowe oraz ładowarkę na pantograf. Również na terenie miasta, w okolicy dworca czy pętlach autobusowych również zamontowano system ładowania akumulatorów autobusów elektrycznych pantografem.

Warto przypomnieć, że we wrześniu ubiegłego roku podjęto decyzję o zakupie przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A 50 autobusów elektrycznych

“MPK Kraków szuka dostawcy 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie dostawca musi zapewnić tyle samo ładowarek plug–in do każdego z pojazdów. Zamawiający nie opublikował jeszcze specyfikacji zamówionych pojazdów. W Krakowie na całe zamówienie chcą wydać 129 mln zł netto.” Czytaliśmy wówczas na portalu trasport-publiczny.pl

Jednak Kraków nie otrzymał dofinansowania, zrezygnowano z zakupu wspomnianych autobusów – dowiadujemy się z naszych źródeł.

Pytając się kierowców o opinię na temat samych autobusów elektrycznych usłyszeliśmy niepochlebne oceny sprawności akumulatorów jak również dowiedzieliśmy się o fakcie częstych “Zjazdów awaryjnych” z uwagi na korki i po prostu rozładowanie baterii.

“W elektrykach ( red. autobusach elektrycznych) nie włączamy klimatyzacji, jedno kółko i baterie by padły w trasie. Nie zdążylibyśmy ich naładować na pętli” -Żali się nam jeden z kierowców MPK.

Więc jaka decyzja? Autobusy wodorowe!

Jak dowiedzieliśmy się, MPK S.A w Krakowie podpisało list intencyjny ws. zakupu autobusów zasilanych płynnym wodorem. Z przekazanych nam informacji wynika, że nastąpiło pewne przełomowe porozumienie, w którym to producent wytwórca wodoru dofinansuje inwestycję w zamian za wyłączność w dostawie paliwa.

Bateria w autobusie wodorowym ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.

Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.

“ Zajezdnia w Płaszowie będzie dostosowana pod ten typ paliwa” – relacjonuje nam nasz informator.

Ocenę zmiany decyzji będzie można ocenić jak dowiemy się szczegółów umów zawieranych przez MPK w Krakowie, jednak jest to ogromna niespodzianka, mówi się wręcz o zmianie dotychczasowej linii zakupowej w MPK. W ciągu kilku miesięcy zaczęto rozważać zakup wodorowych pojazdów nie tylko elektrycznych. Prawdopodobnie Kraków już zrezygnuje z zakupu autobusów wyłącznie elektrycznych, a będzie inwestował w autobusy wodorowe.

Marcin Mierzwa

Fot. Arch.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj