Łukasz Frank, Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie prawdopodobnie chcąc być zapamiętany na długie lata przez Krakowian, podejmuje kolejne działania związane z projektem “Tarcza dla mobilności”. Zamiar słuszny, ale na tak zacne przedsięwzięcie należy stworzyć dobry koncept oraz przeznaczyć środki na nowe budowle drogowe i chodniki dla pieszych i rowerzystów niżeli tak, jak to ma miejsce aktualnie: Wykorzystuje się infrastrukturę już stworzoną dla ruchu samochodów i innych pojazdów pojazdów silnikowych ograniczając ich ruch. Warto wspomnieć, że przed zmianami kierowcy skarżyli się na małą przepustowość niektórych artylerii miasta, dziś nie tylko słychać z ich ust skargi ale również obelgi pod adresem twórcy zmian.
Czym miała być tarcza dla mobilności? Otóż, urzędnicy Miejscy wpadli na genialny pomysł, aby ograniczać ruch pojazdów w mieście, w szczególności ten w centrum dla pojazdów mechanicznych.
Urzędnicy w taki sposób tłumaczą zmiany, oceńcie sami:
“ Dbamy o to, by po Krakowie mogło się sprawnie poruszać jak najwięcej osób, w szczególności do centrum. Dlatego chcemy silniej wesprzeć pieszych i rowerzystów, tak aby w komunikacji zbiorowej i strefie płatnego parkowania było więcej miejsca. Większa liczba osób w centrum, to również większa szansa na odbicie się przedsiębiorców, po zamrożeniu gospodarki.” – Czytamy na stronie mobilnykrakow.pl, która jest zarządzana przez ZTP w Krakowie.
W mojej opinii są inne, bardziej racjonalne sposoby zmniejszenia ruchu pojazdów i poprawy bezpieczeństwa w mieście m.in stworzenie miejsc przesiadkowych dla busów odjeżdżających z sąsiednich gmin do Krakowa przy P&R, nie w centrum, budowa darmowych P&R przy pętlach autobusowych czy tramwajowych na obrzeżach miast oraz najistotniejsze stworzenie sieci autobusowej i tramwajowej faktycznie zaspokajającej potrzeby mieszkańców i korzystna cena biletów. Jednak wracając do decyzji, które podjął Dyrektor ZTP Łukasz Frank.
“Plan Ł. Franka”, czyli jak Dyrektor ZTP paraliżuje Kraków :
- Dietla
Zamiast dwóch pasów w każdym kierunku ruchu oraz miejsc parkingowych na chodniku powstaje po jednym pasie w jednym kierunku, pas dla rowerzystów oraz wyłączony pas drogowy służy za miejsce postojowe.
- Most Grunwaldzki
Zamiast dwóch pasów w każdym kierunku dla kierowców, po zmianie organizacji ruchu pozostanie do dyspozycji po jednym pasie ruchu dla kierowców a drugi przeznaczony jest dla ruchu jednośladów.
- Wielopole
Pas drogowy był przeznaczony dla ruchu jednokierunkowego dla ruchu samochodowego i rowerzystów a także w obrębie jezdni był parking do parkowania pod skosem. Dziś kierowcy dalej jadą jednym pasem jednokierunkowym ale rowerzyści już mogą poruszać się w obu kierunkach. Warto dodać, że zmieniono miejsce parkingowe: dziś tam parkujemy równolegle, co automatycznie zmniejszyło o ⅓ miejsc parkingowych dla samochodów.
- ul. Grzegórzecka
Konsekwencja zmiany organizacji ruchu na ul WIelopole. Jest to brakujące połączenie od strony mostu Kotlarskiego czyli obsługującego ruch rowerowy z południowo-wschodniej części Krakowa i od strony al. Pokoju do Centrum – dwukierunkowa droga dla rowerów po południowej części ulicy. Sygnalizacje świetlne będą wyłączone, co ma zapewnić płynność ruchu a droga będzie dowiązana bezpiecznie do ulicy Wielopole a docelowo ulicy Dietla. W newralgicznych miejscach poszerzenie ciągów pieszych
- Nowohucka “Most w Łęgu”
Aktualnie trwają prace remontowe, jednak po remoncie szykuje się taka zmiana na moście w ciągu ulicy Nowohuckiej pojawi się dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów. Jadąc Nowohucką w kierunku Podgórza przed mostem na Wiśle dwa pasy ruchu dla samochodów zwężą się do jednego, drugi pas zostanie przeznaczony dla rowerzystów. W odwrotnym kierunku nadal będą dwa pasy ruchu dla aut.
- Al. Andersa [DK79]
Kiedyś można było podróżować jezdnią dwupasmową w każdym kierunku. Dziś ulica została ograniczona bus pasami, zwężeniem, które powodują gigantyczne korki – zwłaszcza, że jest to droga krajowa i odbywa się nią tranzyt wielu pojazdów, w tym ciężarowych w kierunku Katowic,
- Ul. Stanisława Mikołajczyka
Tu podobnie jak w obrębie al. Andersa, wprowadzono ograniczenia ruchu zwężając pasy jezdni oraz utrudniony wjazd na rondo piastowskie, przez co tworzą się gigantyczne zatory na wjeździe na rondo piastowskie.
- Al. 3 Maja
Wprawdzie, wprowadzono ruch dwukierunkowy, jednak w tym miejscu sprawia, że kierujący tworzą jednak zatory. Warto przypomnieć komentarz RMK Andrzeja Hawranka :” Bulwersuje mnie wprowadzenie dwukierunkowego ruchu na al. 3 Maja. Jest to sprzeczne absolutnie ze wszystkim: zdrowym rozsądkiem i polityką transportową miasta. To kompletnie nieuzasadnione oraz sprzeczne z decyzją wyrażoną w trzech uchwałach przez dwie dzielnice miasta oraz z opinią mieszkańców. (…).”
- Ul. Meissnera
Wydzielenie z pasa ruchu bus pasów w godzinach szczytu, wprowadzono pasy do relacji skrętnych i pasy postojowe w wolnych miejscach
- Ul. Pilotów
Pasy rowerowe na odcinku od ronda Młyńskiego do ul. Kieleckiej.
- Ul Mogilska
“Esowanie” toru jazdy, wprowadzenie parkowania na prawym pasie ruchu, poszerzenie chodników.
Warto podkreślić, że współodpowiedzialny za podjęcie decyzji reorganizacji ruchu drogowego również jest Łukasz Gryga, Inżynier Ruchu miasta Krakowa.
Marcin Mierzwa
Fot. Arch.