Maria Kudroń: „Stworzyłam autorski program terapii zajęciowej stosowanej w przypadku trudności szkolnych i wychowawczych”.

0
Fot. Danuta Węgiel

O terapii zaburzeń rozwojowych, funkcjonowania społecznego,  trudności szkolnych i wychowawczych przez zabawę, rozmawiamy z p. Marią Kudroń ,   pedagogiem, socjoterapeutką i  terapeutą zajęciowym.

Agencja Informacyjna Nasz Kraków: Terapia przez zabawę trudności szkolnych i wychowawczych , brzmi bardzo interesująco. Zabawa, która  niweluje trudności wychowawcze i szkolne?

Maria Kudroń:  Zabawa szeroko rozumiana to najbardziej naturalna aktywność dziecka . Odpowiednio ukierunkowana i dostosowana do problemów i deficytów małego człowieka , może pomóc w rozwiązywaniu  wielu problemów, w tym edukacyjnych, społecznych i wychowawczych. Dziecko ma z natury wpisane w swoje potrzeby ruch oraz zabawę. Są one bardzo ważne, bo motoryka wpływa na prawidłowy rozwój  wspomaga koncentrację, naukę pisania i czytania, a  zabawa dla  dzieci to trening umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi. 

Dzieci z wyzwaniami takimi jak asperger, autyzm, nadpobudliwość, lękowość, trudności z komunikacją, z napadami złości leczone są przez terapię zabawą.  “Zwierzątkowo” to terapia zajęciowa  z wykorzystaniem duńskich zabawek sensomotorycznych.

Agencja: Terapeutyczne oddziaływanie  przez zabawę  , wymaga od specjalisty wymaga  ogromnej wiedzy i doświadczenia.

Maria Kudroń: Od dziesięciu lat pracuję z dziećmi wspierając je w komunikacji i sensomotoryce. Miałam szansę zaobserwować na wielu przykładach jak maluch lub starsze dziecko potrafi się zmienić pod wpływem początkowo cierpliwej zachęty, ostrożnie wprowadzanych  ćwiczeń, propozycji przyglądania się zabawie rówieśników.  Początkowo prowadziłam zajęcia przygotowujące 2 latki do przedszkola. Już na tym etapie rozpoznawałam dzieci, które mogą w traumatyczny sposób przeżyć pójście do przedszkola. Siedziały w kąciku sali, panicznie bały się innych dzieci, nie mówiły, trzymały się rozpaczliwie opiekuna jak koła ratunkowego. Inny rodzaj trudu dla dziecka to nadpobudliwość ruchowa, związana częstymi wybuchami gniewu, kiedy wszystko dookoła ucieka im spod nóg, a inne dzieci nie nadążają za tempem rówieśnika. Zidentyfikowanie powyższych problemów rozwojowych u dzieci , stały się podstawą mojego autorskiego programu terapii zajęciowej „Zwierzątkowo”

Agencja : Przejście z domu do przedszkola to bardzo ważny  etap w życiu dziecka, który może rzutować na późniejsze  sukcesy lub porażki w procesie edukacyjnym.

Maria Kudroń: Większość dzieci socjalizuje się w przedszkolu i dzielnie wkracza w progi szkoły. Jednak niektórym się to nie udaje, ponieważ zmagają się z wyzwaniem w którym potrzebują wsparcia specjalisty. Może być to choroba lub emocjonalne zaburzenie rozwoju.  Każde ograniczenia w  sferach ruchu i zabawy mogą sprawić, mały człowiek nie odbywa treningu relacji społecznych i cierpi, bo czuje się samotny, odrzucony, niezrozumiany.

Agencja : Jak można  kompleksowo wspierać dzieci mające problemy  w relacjach społecznych lub problemy emocjonalne?

Maria Kudroń:  W mojej pracy stosuję  elementy wsparcia pedagogicznego  dzieci przy współpracy  z rodzicami. Szkolenie z zakresu terapii grupowej dla dzieci Miasteczko prowadzone przez psychoterapeutkę Beatę Kicińską z Krakowskiego Ośrodka Terapii oraz pozytywna rekomendacja dr Tadeusza Mazura neurologa oraz lekarza rehabilitacji zainspirowały mnie do stworzenia  Zwierzątkowa”. Projektu terapeutycznego, który wykorzystuje zabawę i ruch jako niefarmakologiczne wsparcie  dzieci z deficytami.

Agencja: Jakie działania podejmowane są wobec dzieci starszych, które mają pewne problemy na etapie klas początkowych  szkoły podstawowej?

Maria Kudroń: Stworzyłam program terapii zajęciowej stosowanej w przypadku trudności szkolnych i wychowawczych z wykorzystaniem duńskich zabawek sensomotorycznych. Jest to  forma terapeutycznej zabawy, w której dzieci nabywają umiejętności potrzebnych im do koncentracji, umiejętności komunikowania się z rówieśnikami, wykonywania poleceń pedagoga, czy rodzica. Terapia jest pod tzw superwizją, czyli pod nadzorem doświadczonego terapeuty. Dzieci z wielkich kolorowych puzzli budują domki, tory przeszkód, wieże, kołyski. Każda z tych zabaw ma podłoże terapeutyczne i prowadzona jest tak, aby dziecko w bezpieczny sposób pod “terapeutycznym kloszem” mogło przeżyć swoje lęki , obawy lub gniew i nauczyło się je rozumieć i panować nad nimi.

Agencja : Proponowana  terapia jest indywidualne czy grupowa?

Maria Kudroń: Terapia może być w zależności od potrzeb dziecka początkowo indywidualna, potem grupowa (prowadzona z drugim terapeutą). W grupowej łączę dzieci z różnymi wyzwaniami, ponieważ zauważyłam, że np. dzieci nadpobudliwe ruchowo zachęcają – w odpowiednich warunkach – do aktywności dzieci obawiające się ruchu, dzieci z zespołem Downa potrafią łagodnym uporem ośmielić dzieci lękowe, dzieci z autyzmem lub aspergerem uczą się kontaktu z innymi i rozumienia ich potrzeb  a równocześnie ich wyzwanie jest treningiem umiejętności komunikacyjnych dla dzieci w grupie itd tych możliwości jest tyle, ile dzieci spotka się na socjoterapii.

Agencja: Obecnie mamy sytuację pandemii, która w sposób szczególnie mocny uderza w maluchy. Czy zamknięte placówki, zamknięte place zabaw i brak możliwości realizacji naturalnej potrzeby ruchu i kontaktów rówieśniczych  spowodują więcej  problemów u dzieci?

Maria Kudroń: Niestety, ale kwarantanna  i nagła zmiana trybu życia najmłodszych  dzieci i uczniów wywarła bardzo niekorzystny wpływ.  Początkowo dzieci nie mogły opuszczać mieszkań. Teraz wprawdzie już chodzą na spacery , ale  korzystanie z placów zabaw często wzbudza u rodziców obawy.

Trudno też dzieciom uzależnionym od technologii cyfrowych ograniczać dostęp do nich, kiedy mają przy ich użyciu sesje i lekcje. A ruch jest dla nich ciągle trochę ograniczony, a zatem możliwości zabawy. Dla dzieci jest to sytuacja trudna psychicznie, bo nie rozumieją sytuacji i fizycznie , bo nie mogą nagle robić tego, co jest w ich naturze.  . Miejmy nadzieję, że wszystko co złe w pandemii , mamy już za sobą. Mam nadzieję, że wszelkie psychologiczne  komplikacje występujące u najmłodszych   wynikające z kwarantanny uda się zniwelować w znacznym stopniu.

Agencja Informacyjna: Dziękujemy za rozmowę i życzymy sukcesów w pracy terapeutycznej. Sukces terapeuty to równocześnie sukces dziecka.

om