Kraków: Powstają tymczasowe pasy rowerowe w jezdni?

0

Jak podaje transport-publiczny.pl, Kraków nie chce dopuścić do nadmiernego wzrostu ruchu samochodowego, do czego mogą doprowadzić limity narzucone przez rząd, jeżeli chodzi o pojemność pojazdów, zbyt wąskie chodniki, brak ciągłości infrastruktury rowerowej. Jednocześnie dystans społeczny oznacza konieczność zapewnienia większej przestrzeni na kolejki do sklepów, obiektów usługowych czy perspektywicznie – większych ogródków gastronomicznych. Z tych względów miasto zamierza iść śladem innych zachodnich miast i wprowadzić szereg tymczasowych rozwiązań, znów przecierając szlaki w Polsce.

” Próbujemy coś zadziałać, idą ciepłe miesiące. Chcielibyśmy wyznaczyć drogi i pasy rowerowe na pasach ruchu na ulicach, które z uwagi na mniejsze natężenie ruchu nie są konieczne „– mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Mowa jest też o min. 2 m szerokości na chodnikach i wdrożeniu tzw. sektorowej organizacji ruchu, która umożliwia dojazd samochodem pod każdy dom, sklep czy restaurację, ale nie pozwala skracać drogi przez centrum. Łukasz Franek wymienia m.in. drogę rowerową na południowym pasie ruchu Grzegórzeckiej w kierunku centrum, kontrapas na ul. Wielopole, ul. Dietla od ronda Grzegórzeckiego, ul. Bernardyńskiej i ciągu Westerplatte – Św. Gertrudy. Na pierwszy ogień mają iść Grzegórzecka i Wielopole. Dodatkowa przestrzeń dla rowerzystów zostanie też wygospodarowana na moście Grunwaldzkim, który stanowi „lejek” w ruchu tramwajowym i gdzie chodniki są bardzo wąskie.

Na tym plany się nie kończą.

„Wytypowaliśmy Nowohucką, gdzie są istotne odcinkowe braki, jeżeli chodzi o infrastrukturę rowerową, co zniechęca wielu mieszkańców do tej formy przemieszczania się” – mówi Łukasz Franek. Tymczasowe drogi dla rowerów miałyby zostać też wyznaczone na ul, Księcia Janusza, a pasy dla rowerów na jezdni ul. Ofiar Dąbia i Pilotów.

Dla pieszych miałaby zostać oddana jezdnia ul. Podzamcze oraz skrzyżowanie przy Teatrze Bagatela. Dodatkowa przestrzeń miałaby zostać też zostać wygospodarowana przy Grzegórzeckiej, Mogilskiej i na moście Grunwaldzkim.

„Większość zmian będzie wykonana w maju, służby wchodzą tuż po długim weekendzie. Na pierwszy ogień idą Grzegórzecka i Wielopole, równolegle Nowohucka i most Grunwaldzki. Później I obwodnica, a na końcu Pilotów, bo tutaj ingerencja będzie najbardziej wymagająca” – wskazuje dyrektor.

om

Fot. Magiczny Kraków

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj