Kształcenie na odległość – rozmowa z p. Nadią Mahamdi i p. Łukaszem Szewczykiem, nauczycielami wychowania fizycznego w szkole podstawowej „Rajska Szkoła”

0

Cz. IV Rola i zadania wychowania fizycznego jako formy zapewnienia optymalnej aktywności fizycznej kształtującej organizm ucznia i jego funkcje. O roli naczyciela wychowania fizycznego w nauczaniu zdalnym i kwarantannie na przykładzie krakowskiej szkoły podstawowej

O wyzwaniach jakie stanęły przed nauczycielami wychowania fizycznego w sytuacji pozbawienia uczniów dostępu do naturalnych aktywności na świeżym powietrzu w związku pandemią, rozmawiamy z p. Nadią Mahamdi i p. Łukaszem Szewczykiem, nauczycielami wychowania fizycznego w szkole podstawowej „Rajska Szkoła”.

Agencja:Czy nauczanie wychowania fizycznego w nauce zdalnej jest możliwe?

Nadia Mahamdi: Oczywiście, istnieje wiele możliwości, dzięki którym możemy realizować zadania wychowania fizycznego.  Zaangażowanie nauczyciela, ucznia i rodzica jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych celów.
Choć lekcji z możliwością bezpośredniego kontaktu z uczniem, nie zastąpi nic – to jednak WF jest tak obszernym przedmiotem, iż nauka go w sposób zdalny, jak najbardziej jest realna.

Łukasz Szewczyk: Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu. Wystarczy w umiejętny sposób ją wydobyć, wskazać odpowiedni kierunek i motywować. Bardzo ważną rzeczą jest zbudowana dobra relacja z uczniem co dodatkowo jest czynnikiem mobilizującym Go do podjęcia aktywności i dbania o własną sprawność.

P. Nadia Mahamdi i p. Łukasz Szewczyk, nauczyciele wychowania fizycznego w szkole podstawowej „Rajska Szkoła”

Agencja: Jak sobie radzi Rajska Szkoła w trakcie kwarantanny pod względem wf i edukacji zdrowotnej? 

Nadia Mahamdi: Biorąc pod uwagę zaangażowanie uczniów – myślę, że bardzo dobrze 😊 
Działamy na kilku płaszczyznach realizując program WF czy edukacji zdrowotnej; nagrywamy filmy video, przygotowujemy prezentacje multimedialne, quizy, konkursy o tematyce sportowej/zdrowotnej, wirtualne zwiedzanie obiektów sportowych (m.in. Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie) czy sportowe wyzwania dla uczniów, w których chętnie biorą udział, zarówno Ci z klas młodszych jak i starszych.

Łukasz Szewczyk: W naszej szkole są nagrywane przykładowe lekcje z różnymi zestawami ćwiczeń do wykonania w domu. Zostały w nich zaprezentowane ćwiczenia z wykorzystaniem prostych przyborów, które są dostępne dla każdego.

Agencja:  Czy wychowanie fizyczne to tylko ćwiczenia fizyczne?

Łukasz Szewczyk:: Nie, na wychowanie fizyczne składa się wiele czynników. Oczywiście ćwiczenia są najważniejsze, ale edukacja zdrowotna, wyrabianie nawyków czynnej rekreacji, wiedza o sporcie, historia sportu są również składową. Wychowanie fizyczne jest częścią procesu przygotowania dziecka do uczestniczenia w kulturze fizycznej.

Nadia Mahamdi: Wychowanie fizyczne to proces wszechstronny, składający się z wielu elementów.
WF wspiera rozwój fizyczny jak i psychiczny naszych wychowanków, wyrabia nawyk dbania o własne ciało i zdrowie.
Między innymi, poprzez powadzone zabawy czy gry zespołowe, dziecko może odreagować negatywne emocje, podjąć różnorakie interakcje z rówieśnikami, nauczyć się zdrowej rywalizacji, radzenia sobie z przegraną jak i wygraną.
Ćwiczenia fizyczne są i będą elementem WF ale to jedynie część całego procesu.
 

Agencja: Czy i jak można dbać o kondycję fizyczną w trakcie kwarantanny?

Łukasz Szewczyk: Każdy bez względu na wiek powinien dbać o podtrzymanie swojej kondycji fizycznej zwłaszcza w trakcie kwarantanny. W tych niekorzystnych warunkach nasza spontaniczna, codzienna aktywność  jest zminimalizowana  co powoduje spowolnienie procesów metabolicznych i fizjologicznych. Dlatego warto ograniczyć siedzenie do minimum, poświęcić codziennie 20 – 30 minut na swoje ulubione ćwiczenia, w trakcie ich wykonywania słuchać ulubionej muzyki dla lepszego samopoczucia i zapewnić stały dopływ świeżego powietrza dla lepszego dotlenienia organizmu. Aby ćwiczyć w domu nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. Do ćwiczeń można wykorzystać krzesło, butelki z wodą, ręcznik zamiast maty lub kanapę.


Nadia Mahamdi: Tak naprawdę jesteśmy w stanie wykonać różnego typu ćwiczenia, treningi w warunkach domowych, czy to szybkościowe, skocznościowe, koordynacyjne czy wzmacniające. Dodatkowo możemy doskonalić umiejętności związane z daną dyscypliną: koszykówką, siatkówką, piłką ręczną czy piłką nożną. Wystarczy kreatywność i kawałek podłogi. Różnymi pomysłami na WF w domu, dzielimy się na Fit&Fun Rajska Szkoła.

Agencja: Czy Pani / Pana zdaniem kondycja fizyczna łączy się z psychiczna?

Nadia Mahamdi: Już starożytni Grecy wiedzieli, że „kalos kagathos” czyli połączenie ducha i ciała było najważniejszym ideałem, na równi cenili i rozwijali obydwie te rzeczy. Każda osoba, która dba o swoją kondycję i uprawia jakąś aktywność fizyczną wie i czuje jakie są tego zalety.  Sport i aktywność fizyczna na poziomie rekreacji podnosi odporność na stres, poprawia pamięć i koncentrację, dodaje pewności siebie, zapobiega depresji, powoduje wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia, więc już po kilku minutach poprawia się samopoczucie. W tej kwestii jesteśmy absolutnie zgodni i jednogłośni.

Agencja: Czym jest projekt Fit&Fun Rajska Szkoła? Kto był jego pomysłodawcą?

Nadia Mahamdi:Fit&Fun Rajska Szkoła, najprościej mówiąc, to – miejsce sportu i rekreacji dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w oryginalnym wydaniu.
Pomysłodawcą był Dyrektor Rajskiej Szkoły – p. Marcin Szewczyk, który dzięki nieustannym działaniom stwarza nowe możliwości naszej Rajskiej Społeczności.
Miejsce, w którym będą odbywać się (do południa) lekcję WF, (a popołudniami) zajęcia ruchowe dla dzieci, indywidualne treningi dla dzieci i młodzieży, treningi personalne, zajęcia grupowe…. A to jeszcze nie wszystko.
W Fit&Fun Rajska Szkoła znajduję się także sucha sauna oraz gabinet fizjoterapii.
Jest to miejsce tworzone z pasją!

Agencja: Jakie są główne cele F&F?

Nadia Mahamdi: Przede wszystkim działać na wysokim poziomie. Kadra instruktorka składa się z wykwalifikowanych trenerów, którzy swoje ścieżki połączyli na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
Nasze działania opierać będą się przede wszystkim na jakości, nie – ilości. Preferujemy treningi w kameralnych grupach, w ten sposób, nawet na zajęciach grupowych, instruktor będzie miał możliwość indywidualnej pomocy i dostosowania danego ćwiczenia pod potrzebę podopiecznego. Jest to bardzo ważne i bardzo zaniedbywane w dużych klubach fitness.
Będzie to miejsce wyjątkowe, inne niż wszystkie. 
Zależy mi, aby w ofercie zajęć znalazły się też takie, których nie ma nigdzie indziej. Stąd m.in. dla naszych najmłodszych dzieci, organizowane będą zajęcia: Opowieści Ruchowe z elementami bajkoterapii, czy dla grup starszych, zajęcia: Wehikuł Czasu, gdzie poznawać będziemy zabawy i możliwości spędzania czasu wolnego – tak, ja robili to nasi rodzice J
Mam głowę pełna pomysłów, ale niektóre z nich chętnie pozostawię w tajemnicy… jeszcze chwilkę.

Agencja: Czy UKS wznowił swoją działalność od 4 maja zgodnie z rozporządzeniem MZ, MS? Jakie sekcje ruszają?

Łukasz Szewczyk: Tak. Sekcja siatkówki wznowiła zajęcia 7 maja na naszym boisku do siatkówki plażowej, a sekcja piłki nożnej 8 maja na boisku trawiastym. Podobnie jest z naszą nowo utworzoną sportową, konną grupą jeździecką – treningi na RAJskim Ranchu. Oczywiście wszystkie zajęcia w grupach maksymalnie  sześcioosobowych, z zachowaniem wszystkich wytycznych Ministerstwa Sportu, Zdrowia, Sanepidu.

Agencja: Czym jest dla Państwa praca w edukacji, w charakterze nauczyciela WF, wychowawcy?

Nadia Mahamdi: Jest ciągłą nauką, ogromną odpowiedzialnością i wyróżnieniem. To właśnie nauczyciel WF ma bezpośredni wpływ na stosunek ucznia do przedmiotu.  Stworzenie indywidualnych możliwości pod potrzeby dziecka, umożliwia zwiększenie jego zaangażowania, co ma wpływ na dalsze życia naszego ucznia w aspekcie zdrowotnym i ruchowym.
Rola Wychowawcy to działania między Szkołą – Dzieckiem – Rodzicem. Jest to wyjątkowe zadanie, dzięki któremu możemy świetnie poznać uczniów i ich potrzeby.
Wychowawstwo niesie za sobą szereg podejmowanych decyzji, które wpłynąć mają na lepsze funkcjonowanie ucznia w szkole, jak i poza nią.
Bardzo ważne, aby właśnie w tym okresie kwarantanny, dodatkowo angażować się w pomoc uczniom i rodzicom. Wychowawstwo to nie tylko prowadzenie dodatkowe lekcje z daną klasą, to pełne wsparcie, na jakie mogą liczyć uczniowie w każdym momencie.

Łukasz Szewczyk: Lubię swoją pracę, lubię pracę z dziećmi i z młodzieżą. Wychowanie fizyczne jest przedmiotem szczególnym, ponieważ ma za zadanie zaszczepić dzieciom już od najmłodszych lat miłość do ruchu, dbałość i poszanowanie siebie, swojego zdrowia, ale i szacunku do kolegów i koleżanek czy zasad fair play, które przydają się nie tylko na boisku szkolnym, ale i w życiu. Wartości i wiedza, które im przekazujemy dotyczą wielu dziedzin życia, ale najważniejsze z nich to zdrowie. Uważam, że gdy podchodzimy do nich z uśmiechem, serdecznie, ciepło to łatwiej osiągamy efekty przekazu naukowego czy wychowawczego.

Agencja: RAJska Szkoła to miejsce Waszej pracy, czy tylko?

Łukasz Szewczyk: W Rajskiej Szkole zacząłem pracować zaraz po studiach, więc stawiałem tu pierwsze kroki jako nauczyciel. Szkoła przeszła ogromną przemianę w przeciągu tego okresu. W szczególności na przestrzeni ostatnich 4 lat. Wraz z pozostałymi nauczycielami, tworzymy zgrany zespół, który wspólnie dąży do rozwoju i budowania dobrych wzajemnych relacji. W dobrej atmosferze praca jest łatwiejsza, a jeżeli jednocześnie jest życiową pasją to czy możemy ją nazwać pracą? J


Nadia Mahamdi: Nawiązując do wypowiedzi Łukasza i słów Konfucjusza: „Wybierz pracę, którą kochasz a nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu.” Rajska Szkoła działa sposób, który absolutnie nie ogranicza w realizacji swoich pomysłów, marzeń i planów. Wręcz, motywuje do podejmowania kolejnych inicjatyw, dzięki którym obszar „pracy” staje się czystą przyjemnością.
Rajska Szkoła to miejsce, które nie stoi w miejscu, nieustannie brnie do przodu, tworząc nowe projekty: Gwiezdne Jasełka, Rajskie Rancho, Studio Nagrań, Koncert z udziałem uczniów, nauczycieli i M. Steczkowskiej, Fit&Fun i wiele, wiele innych. Uważam to miejsce za punkt, w którym mogę realizować siebie i swoje pomysły, pomagając i inspirując innych. Dodatkowo mając z tego ogromną radość i satysfakcję.

Agencja: Jest taki pogląd, iż w dzisiejszych czasach Dzieci, Młodzież nie garną się do sportu? Co robić, aby stało się inaczej.

Łukasz Szewczyk: Mam wrażenie, że w naszej szkole jest inaczej. Dzieci chętnie ćwiczą, a wielu z nich uczęszcza na dodatkowe treningi sportowe i rekreacyjne. Zajęcia sportowe w naszej szkole cieszą się zawsze ogromnym zainteresowaniem. Wiem jednak, że nie wszędzie tak jest. Niektórzy wolą niestety spędzić czas przed komputerem niż z kolegami na boisku grając w piłkę. Nie mniej jednak, przykład idzie z góry. Jak od najmłodszych lat dzieci będą spędzać aktywnie czas z rodzicami to i w późniejszym czasie stanie się to dla nich normą. Szkoła może zachęcać nauczać i rozwijać umiejętności dziecka, ale ten pierwszy impuls zawsze wychodzi z domu.


Nadia Mahamdi: Z badań, które przeprowadziłam wśród uczniów Krakowskich Szkół, klas 4-8, największy wpływ na motywację dziecka do podejmowania aktywności fizycznej, w głównej mierze, mają rodzice.
Ważne, aby to właśnie od Nich otrzymywali wsparcie i możliwość wyboru, na jakie treningi chcą chodzić, w jaką dyscyplinę chcą się zaangażować, w czym chcą się sprawdzić.
Dodatkowo pomóc może także zaznajomienie dziecka z różnymi formami aktywności fizycznej: piłka nożna czy siatkówka to nie jedyne zajęcia, w których dziecko może brać udział. Warto dopasować aktywność do potrzeb i zainteresowań dziecka.

Myślę, że m.in. stworzenie takiego miejsca jak Fit&Fun Rajska Szkoła także ma ogromne znaczenie. Dzieci i Młodzież będą mogły spróbować rzeczy nowych. Mam nadzieję, że wiele z nich napełni się pozytywną energią w tym miejscu i zostanie z nami na długo.
Inspirujmy dzieci i dawajmy sami przykład aktywnego życia.

Agencja: Czego życzyć w trudnym czasie?

Łukasz Szewczyk: Zdrowia, systematyczności w domowych ćwiczeniach, wyrozumiałości dla każdej ze stron i mimo wszystko dużo uśmiechu i radości.
Nadia Mahamdi: Przede wszystkim optymizmu i wiary w siebie

Agencja: Życzymy zdrowia, optymizmu, wiary we własne siły i dziękujemy za rozmowę.

om

Fot. Rajska Szkoła


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj