- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna to jedyna w Polsce instytucja szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego
- Zamknięcie granic wywołało goźbę utraty płynności finansowej i wizje straty w wysokości 250 mln zł
- program oszczędnościowy jest kwestionowany przez związki zawodowe
Jak podaje businessinsider, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) jest zagrożona utratą płynności finansowej i stratą w wysokości 250 mln zł na koniec roku. Kontrolerzy ruchu lotniczego deklarują, gotowość rezygnacji ze części swoich pensji, ale bez trwałych zmian w regulaminie wynagradzania.
Przychody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależą od liczby samolotów w przestrzeni powietrznej nad Polską, zarówno startujących i lądujących na terenie kraju, jak i przelatujących nad naszym terytorium. Aż w 99 proc. pochodzą one właśnie z tzw. opłat nawigacyjnych. Od 15 marca co najmniej do 15 maja br. decyzją rządu wstrzymano rozkładowe loty krajowe i międzynarodowe.
Jak duży jest spadek ruchu lotniczego w Polsce? Obrazuje to animacja przygotowana przez Eurocontrol, pokazująca liczbę lotów w polskiej przestrzeni powietrznej 13 kwietnia 2020 r. w porównaniu z analogicznym dniem ubiegłego roku:
Koronawirus zablokował branżę lotniczą
Rok 2019 roku dla Polskej Agencji Żeglugi Powietrznej zakończycł się 93 mln zł zysku. „W sytuacji niepodejmowania żadnych działań oszczędnościowych, rok 2020 Agencja zamknie z deficytem w budżecie w wysokości minus 250 mln zł. Potencjalna utrata płynności PAŻP może nastąpić na przełomie lipca i sierpnia br.” – czytamy w notatce PAŻP.
Założenia programu oszczędnościowego
Program oszczędnościowy zakłada przede wszystkim:
- pozostawienie poziomu wynagrodzeń zasadniczych w niezmienionej wysokości
- okresowe obniżenie lub wstrzymanie dodatków (funkcyjnego, stażowego, instruktorskiego, szkoleniowego, za pracę w niedziele i święta, itp.)
- oraz ograniczenie wypłaty nagród i premii
- obniżenie kosztów składki na dodatkowe ubezpieczenie pracownicze
- możliwość przestoju z zachowaniem 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego
- rezygnacja z inwestycji w nową flotę samochodów
- ograniczenie kosztów delegacji i szkoleń
Pomoc w formie kredytu potrzebna od zaraz
Business Insider zapytał , Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Lotnictwa Cywilnego o sytuację w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Dziennikarze otrzymali zapewnienie o monitorowaniu sytuacji w Agencji.
„Do ministerstwa Iifrastruktury wpłynął wniosek PAŻP, skierowany w trybie art.7 ust.5 Ustawy z dnia 8 grudnia 2006r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej , o wyrażenie zgody na zaciągnięcie przez Agencję zobowiązań kredytowych, w związku ze zmniejszeniem przychodów na skutek zaistniałej pandemii. Wniosek jednostki jest analizowany w resorcie” – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
„Z naszej perspektywy jako pracodawcy najważniejsze utrzymanie miejsc pracy i stabilności finansowej organizacji. Mamy nadzieję, że szybko uda się wypracować porozumienie, by te cele zrealizować” – mówi Paweł Łukaszewicz, rzecznik PAŻP, w rozmowie z BI Polska.
om
Fot. Rynek Lotniczy