Polska Agencja Żeglugi Powietrznej:Kontrola lotów ze stratą 250 mln?

0
Polska Agencja lotów
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna to jedyna w Polsce instytucja szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego
  • Zamknięcie granic wywołało goźbę utraty płynności finansowej i wizje straty w wysokości 250 mln zł
  • program oszczędnościowy jest kwestionowany przez związki zawodowe

Jak podaje businessinsider, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) jest zagrożona utratą płynności finansowej i stratą w wysokości 250 mln zł na koniec roku. Kontrolerzy ruchu lotniczego deklarują, gotowość rezygnacji ze części swoich pensji, ale bez trwałych zmian w regulaminie wynagradzania.

Przychody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależą od liczby samolotów w przestrzeni powietrznej nad Polską, zarówno startujących i lądujących na terenie kraju, jak i przelatujących nad naszym terytorium. Aż w 99 proc. pochodzą one właśnie z tzw. opłat nawigacyjnych. Od 15 marca co najmniej do 15 maja br. decyzją rządu wstrzymano rozkładowe loty krajowe i międzynarodowe.

Jak duży jest spadek ruchu lotniczego w Polsce? Obrazuje to animacja przygotowana przez Eurocontrol, pokazująca liczbę lotów w polskiej przestrzeni powietrznej 13 kwietnia 2020 r. w porównaniu z analogicznym dniem ubiegłego roku:

Koronawirus zablokował branżę lotniczą

Rok 2019 roku dla Polskej Agencji Żeglugi Powietrznej zakończycł się 93 mln zł zysku. „W sytuacji niepodejmowania żadnych działań oszczędnościowych, rok 2020 Agencja zamknie z deficytem w budżecie w wysokości minus 250 mln zł. Potencjalna utrata płynności PAŻP może nastąpić na przełomie lipca i sierpnia br.” – czytamy w notatce PAŻP.

Założenia programu oszczędnościowego

Program oszczędnościowy zakłada przede wszystkim:

  • pozostawienie poziomu wynagrodzeń zasadniczych w niezmienionej wysokości
  • okresowe obniżenie lub wstrzymanie dodatków (funkcyjnego, stażowego, instruktorskiego, szkoleniowego, za pracę w niedziele i święta, itp.)
  • oraz ograniczenie wypłaty nagród i premii
  • obniżenie kosztów składki na dodatkowe ubezpieczenie pracownicze
  • możliwość przestoju z zachowaniem 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego
  • rezygnacja z inwestycji w nową flotę samochodów
  • ograniczenie kosztów delegacji i szkoleń

Pomoc w formie kredytu potrzebna od zaraz

Business Insider zapytał , Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Lotnictwa Cywilnego o sytuację w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Dziennikarze otrzymali zapewnienie o monitorowaniu sytuacji w Agencji.

„Do ministerstwa Iifrastruktury wpłynął wniosek PAŻP, skierowany w trybie art.7 ust.5 Ustawy z dnia 8 grudnia 2006r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej , o wyrażenie zgody na zaciągnięcie  przez Agencję zobowiązań kredytowych, w związku ze zmniejszeniem przychodów  na skutek zaistniałej pandemii. Wniosek jednostki jest analizowany w resorcie” – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

„Z naszej perspektywy jako pracodawcy najważniejsze utrzymanie miejsc pracy i stabilności finansowej organizacji. Mamy nadzieję, że szybko uda się wypracować porozumienie, by te cele zrealizować” – mówi Paweł Łukaszewicz, rzecznik PAŻP, w rozmowie z BI Polska.

om

Fot. Rynek Lotniczy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj