Odmrażanie gospodarki rozpoczęte?

0
handlowcy odmrazanie

  Czy uruchomieniu stacjonarnej obsługi obywateli jest pierwszym etapem odmrażania gospodarki?

Jak podaje TVN24, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego przychylił się do wniosku ministra spraw wewnętrznych i administracji, aby uruchomić niezbędną obsługę dla obywateli w administracji publicznej, w tym administracji samorządowej.

„Odbędzie się to przy zachowaniu wysokich wymogów sanitarnych” – poinformował PAP rzecznik rządu Piotr Müller.

Rozporządzenie z 19 kwietnia dokładnie określa, co należy rozumieć jako „zadania niezbędne”.

Są to zadania związane z: rejestracją stanu cywilnego; ewidencją ludności i dowodami osobistymi; pomocą społeczną; świadczeniem usług komunalnych; działaniem urzędów pracy, w tym w przedmiocie wsparcia przedsiębiorców itp.

Dzieci neurotypowe jeszcze długo mogą pozostać w domach i będą się uczyć zdalnie.

Minister Edukacji Narodowej zapowiedział kontynuowanie nauki zdalnej na kolejny miesiąc do dnia 24 maja 2020r.

Rodzice uczniów z orzeczeniami informują o trudnościach w zdalnym nauczaniu

Jak podaje dziennik.pl, „Rodzice uczniów z dysfunkcjami w czasie zdalnej nauki mogą liczyć na nauczycieli wspomagających w bardzo ograniczonym zakresie. MEN nie widzi problemu.”

Problemy widzą rodzice i specjaliści pracujący z dziećmi z orzeczeniami

Rodzice tych uczniów wnioskują o odwieszenie zajęć ich dzieci, by na zasadzie dobrowolności mogły chodzić do szkoły.

O edukacji włączającej, powodach dla których dzieci z orzeczeniami z powodu ASD ( i nie tylko z ASD) powinny mieć dostęp do zajęć stacjonarnych w szkole, o izolacji i skutkach braku dostępu do terapii mówi: dr Ewa Zawisza-Wilk, pedagog, logopeda,mediator, terapeuta metody krakowskiej z 20 letnim doświadczeniem, pracownik naukowy uniwersytetu pedagogicznego,ekspert w zakresie zespołu Aspergera, biegły, autorka wielu publikacji naukowych i dwóch książek dla dzieci:

„Idea edukacji włączającej polega na tym, że dzieci w bezpieczny, bo dostosowany do własnych potrzeb i możliwości sposób oswajają się ze światem, w którym przyjdzie im kiedyś żyć (być może samodzielnie, bo taki jest cel terapii). Pozbawione regularnej stymulacji i wyzwań, jakie niesie świat społeczny w bezpośrednim kontakcie zostają same z największymi swoimi trudnościami. Kontakt przez internet nigdy nie zastąpi kontaktu bezpośredniego. Pozbawiając dzieci z ASD terapii, nawet na kilka, kilkanaście tygodni możemy sprawić, że ich regres będzie nie do nadrobienia”.

Agencja: Dzieci z ASD realizujące edukację włączającą zostały zmuszone do zamiany kontaktu bezpośredniego z nauczycielem na kontakt zdalny, jako alternatywna formę realizacji edukacji. Czy dla tych dzieci jest o alternatywna forma?

Ekspert wyjaśnia:„Sytuacja zamiany kontaktu bezpośredniego na zapośredniczony przez nowe media nie jest dla nich skuteczną alternatywą spotkania, a w skutkach długofalowych może być nawet bardzo szkodliwa.

Agencja: Co się może stać? Na czym polega regres w sferze emocjonalno-społecznej?

Ewa Zawisza-Wilk:„Skutkiem braku naturalnych doświadczeń społecznych i wchodzenia w interakcje, a więc zmuszanie się do autokontroli zachowań dziecko z ASD chętnie wycofa się do znanych sobie, postrzeganych jako bezpieczne zachowań rutynowych. Mogą znów pojawić się stimy, których dziecko już nie stosowało w celu rozładowania napięcia (kiwanie się, kręcenie, zabawy stymulujące zmysł wzroku – wprawianie w ruch przedmioty wirujące i patrzenie na nie). Niepokój związny ze zmianą i utrata poczucia stałości i bezpieczeństwa (niemożność zachowania codziennej rutyny związanej z obowiązkami szkolnymi, spotykaniem tych samych osób w tym samym miejscu, możliwości zaplanowania dnia według hamonogramu, a więc poczucie bezpieczeństwa związane z przewidywalnością) burzą dotychczasowy świat dziecka, które ma ogromne trudności adaptacyjne. Nowe sytuacje wymagają zasobów adaptacyjnych a dzieci z ASD, w tym szczególnie te z zespołem Aspergera mają bardzo ograniczone te zasoby. Zdobywaj a je powoli, krok po kroku, w bezpiecznych, przewidywalnych sytuacjach, małymi krokami. Nagle zostały wrzucone na bardzo głęboką wodę i zmuszone do przyjęcia zmiany, która nawet dla neurotypowych osób dorosłych jest często trudna do zaakceptowania.”

Agencja:Jak będzie wyglądał powrót w „stare tryby” dziecka z ASD ? Na jakie trudności napotyka uczeń z Zespołem Aspargera w codziennym zdobywaniu umiejętności?

„A sytuacja może się jeszcze pogorszyć, gdy dzieci te będą musiały nagle wrócić do starego sposobu funkcjonowania. Niełatwo im wejść w „stare tryby”, po czasie izolacji będą znów musiały zmierzyć się  z kolejną sytuacją poważnego wyzwania adaptacyjnego.  Należy zrozumieć, ze dzieci te uczą się w inny sposób, ich rozwój przebiega nieharmonijnie i skokowo. Regularne powtarzanie działań, żmudne codzienne ćwiczenia dają efekt w postaci nabycia nowej wiedzy czy umiejętności. Kilkutygodniowa przerwa może te wysiłki zniweczyć i spowodować naukę od początku umiejętności, które wydawały się już ich zdobyczą.”

„Dodatkowo u dzieci z ASD występują trudności z transferem wiedzy z jednej dziedziny do innej, z jednej sytuacji na podobną, analogiczną, dlatego potrzebują tak wiele doświadczeń. Myślenie przez analogię sprawia dzieciom z ASD, szczególnie tym z zespołem Aspergera ogromne trudności zatem napotkana sytuacja PODOBNA nie musi być dla TOŻSAMA z tą, którą doswiadczyły. Mogą czuć się bezradne w nowej, analogicznej sytuacji, pomimo wcześniejszego rozwiązania podobnego problemu. Wyjaśnię to posługując się przykładem: dziecko nauczyło się, że grzecznie jest mówić „dzień dobry” na powitanie nauczyciela w szkole i stosuje tę zasadę. Gdy spotka znanego nauczyciela w innej sytuacji, na przykład w sklepie nie wie, jak się zachować. Sytuacja nie jest dla niego tożsama, a zupełnie nowa. Podobnie, gdy zrozumie, ze do nauczycieli warto mówić „dzień dobry”, niekoniecznie zrobi to np. w obecności katechety, lub pedagoga szkolnego.”

Agencja:Pobyt w szkole i nauka indywidualna ale z nauczycielem stanowi dla dziecka z ASD terapię, której nie można zastąpić niczym innym. Obecnie zamknęły się przed tymi dziećmi wszystkie gabinety, poradnie i specjaliści. Wieloletnie wysiłki terapeutów mogą zostać utracone?

Ewa Zawisza-Wilk: „Wartość bezpośrednich doświadczeń jest nieprzeceniona w przypadku dziecka z ASD. Pozbawiając dzieci rutyny szkolnej i możliwości terapii, rozregulowujemy je, a skutki mogą być bardzo trwałe. Im dłużej trwa przerwa w terapii (a dla dziecka z zespołem Aspergera chodzenie do szkoły jest częścią terapii) z tym silniejszymi  negatywnymi skutkami będziemy się później mierzyć.

Agencja:Czy uczniowie szkół ogólnodostępnych z orzeczeniami o Potrzebie Kształcenia Specjalnego z powodu ASD zostaną największymi przegranymi izolacji z powodu pandemii koronawirusa?

„W obecnej sytuacji ważne jest przemyślenie rozsądnych rozwiązań, w jaki sposób dzieci z ASD mogłyby powrócić małymi krokami do edukacji opartej na bezpośrednim kontakcie, z zachowaniem reżimu sanitarnego. Podobnie, jak dzieci małe, powinny znaleźć się w grupie, dla której powrót do edukacji byłby priorytetem.”

„Warto zwrócić uwagę i wykorzystać w planowaniu dalszych działań wstępne doniesienia naukowców holenderskich, którzy stwierdzili, że transfer wirusa sars-cov2 nie odbywa się z dzieci na osoby dorosłe, nie stanowią więc istotnego zagrożenia dla osób opiekujących się nimi. Nie przenoszą też łatwo wirusa na siebie nawzajem (ogłosił to niedawno szef centrum chorób zakaźnych RIVM Jaap van Dissel.” (https://natemat.pl/306569,koronawirus-w-holandii-zakazy-dla-doroslych-ale-nie-dla-dzieci#)

Agencja : Dziękujemy za rozmowę.

Ewa Zawisza -Wilk: Ja również dziękuję.

om

Fot: Arch.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj