Sprawna wymiana informacji warunkująca efektywną walkę z kryzysem w gospodarce

0

Brak rzetelnej informacji wydłuża kryzysy. Warto wiedzieć, co robią inni

Mamy dziś kryzys, z jakim nikt z nas nie miał dotąd do czynienia. Wyniki naszego badania mogą wskazać model myślenia większości, pozwolić na porównanie własnych decyzji z decyzjami innych przedsiębiorców, a więc stworzyć  obraz rynku, jakiego możemy się spodziewać w nadchodzącym kwartale – mówi Mira Fronczek, prezes zarządu instytutu badawczego BCMM – badania marketingowe. Badanie to jest częścią projektu EEC Defence – Razem bronimy gospodarki związanego z Europejskim Kongresem Gospodarczym i animowanego przez jego organizatora – Grupę PTWP.

  • Informacje o tym, jakie decyzje podejmują inni mogą pomagać w prowadzeniu firmy w niepewnych czasach. Wszyscy testujemy nowe rozwiązania w ekstremalnej sytuacji i w nieznanych realiach.
  • Brak rzetelnej informacji, izolacja, zagubienie przedłużają czas gospodarczego wyhamowania.
  • Widać duże trudności przedsiębiorstw w zarządzaniu w czasie tego kryzysu. Coraz bardziej powszechna staje się świadomość tego, że powrót do gospodarczej normalności potrwa dłużej niż wydawało się to na początki u pandemii.

Portal WNP.PL i firma BCMM przygotowały wspólnie ankietę dla przedsiębiorców. Co da przedsiębiorcom jej wypełnienie?

Razem bronimy gospodarki
Mira Fronczek, prezes zarządu instytutu badawczego BCMM – badania marketingowe.

– Istotą tej ankiety jest sprawdzenie, jak przedsiębiorstwa chcą reagować na obecną sytuację w drugim kwartale roku, gdy znany jest już pakiet pomocowy (tzw. tarcza antykryzysowa – dop. red.), a przedsiębiorcy zdali sobie sprawę z tego, że horyzont czasowy powrotu do warunków gospodarczych z początku roku znacząco się oddala. Na jej podstawie przygotujemy raport, pokazujący jakie decyzje chcą podejmować przedsiębiorcy.

Co do rezultatów, to przychodzi mi na myśl jeden z teleturniejów, w którym uczestnik nie znający odpowiedzi może spytać publiczność i dostaje informacje, jak na to pytanie odpowiedziałaby większość. Temu służy taka ankieta – przygotowuje informacje o tym, jak reaguje większość, jaki odsetek przedsiębiorstw, jakie działania przeprowadzi.

Taki raport pomaga innym przedsiębiorcom, pozwala na porównanie swoich działań z większością. Ponadto, wskazując priorytetowe działania firm w sytuacji kryzysowej, może również stanowić istotne narzędzie w budowaniu dalszych strategii pomocowych, które – mam nadzieję – szybko powstaną.

Czy spodziewacie się, że wyniki ankiety mogą was, badaczy, w jakiś sposób zaskoczyć?

– Zastanawiamy się, jaki będzie odsetek odpowiedzi „nie wiem/trudno powiedzieć”. Jeśli znaczący, to mogłoby to wskazywać na duże trudności przedsiębiorstw w zarządzaniu w czasie kryzysu. Mam na myśli brak wypracowanych i dostępnych narzędzi, które pozwoliłyby przedsiębiorcom szybko reagować w czasie kryzysu, a także brak wcześniejszego przygotowania do sytuacji kryzysowych. W pewnym stopniu to wynik braku argumentów prawnych, które pozwalałyby przedsiębiorcom budować w czasie prosperity rozwiązania antykryzysowe np. fundusze, które nie obciążałyby istotnie bilansów przedsiębiorstw, zwalniały z jakiegoś podatku, dawały ulgę – ze względu na budowanie pozycji firmy na przyszłość.

BCMM realizuje wiele badań dla przemysłu, zwłaszcza dla branży budowlanej. Przykładowo od 2007 roku badamy dwa razy w roku nastroje architektów. Prawdę mówiąc obecna sytuacja – choć oczywiście dalece trudniejsza – nieco przypomina mi rok 2012, w którym ta branża przechodziła potężny kryzys. Najpierw był globalny kryzys finansowy, potem mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które spowodowały pewne przyspieszenie, ale po nich aktywność budownictwa znacząco zmalała. Dziś nastroje architektów są zbliżone do tamtego okresu.

Należałoby zadać pytanie, czego uczymy się w trakcie kryzysów? Czy w ogóle mamy narzędzia pozwalające się przygotować do nich – przecież w gospodarce rynkowej zdarzają się cyklicznie.

Cykle koniunkturalne to jest jednak coś, co można przewidzieć, można zauważyć zbliżające się sygnały. Obecne uderzenie jest czymś, czego nikt się nie spodziewał i nikt nie miał z tym wcześniej do czynienia. W tym wypadku odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć” to także wynik specyfiki tego kryzysu.

– To prawda. W kryzysach ekonomicznych zawsze są jakieś ścieżki wyjścia. Dla naszej firmy w roku 2012 i 2013 roku takim ratunkiem był eksport usług. Wówczas sporo badań realizowaliśmy na rynkach obcych. Dziś takiej odskoczni nie mamy, bo cała światowa gospodarka jest w podobnej sytuacji.

Ten kryzys jest wyjątkowy i wpłynął także na kształt naszego badania. Zwykle celem badań marketingowych jest badanie opinii, a nie strategii działania na przyszłość, bo to zwykle jest elementem chronionym przez firmy. Sytuacja w tym kryzysie jest jednak tak niecodzienna, że postanowiliśmy o to spytać, aby umożliwić przedsiębiorcom pewne odniesienie do działań większości, do tego rodzaju zbiorowej mądrości, o jakim wspominałam.

Zwykle lepiej się czujemy, mając świadomość, jak z sytuacją zamierzają sobie radzić inni. Brak rzetelnej informacji, izolacja, zagubienie przedłużają czas gospodarczego wyhamowania i spodziewanej recesji.

W ankiecie zadaliśmy również pytanie o ewentualne pozytywne efekty obecnej, trudnej sytuacji dla prowadzenia biznesu w przyszłości. Mam nadzieję, że odsetek odpowiedzi „nie przyniesie żadnych pozytywnych zmian” będzie nieznaczny.

Zachęcamy do wypełnieniaankiety, której wyniki opublikujemy na portalu WNP.PL.

Więcej o EEC Defence – Razem bronimy gospodarki na stronie Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Razem Bronimy Gospodarki

Nowa Inicjatywa w ramach Europejskiego kongresu Gospodarczego

Fot. ptbrio.pl, arch.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj