Cz. III – Rola i zadania logopedy i nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zdalnego nauczania i kwarantanny na przykładzie krakowskiej szkoły podstawowej.
O wyzwaniach jakie stanęły przed logopedą i nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w obliczu wprowadzenia kształcenia na odległość rozmawiamy z p. Weroniką Grządziel logopedą i p. Marleną Bryk nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej „Rajska Szkoła”.
Agencja Informacyjna Nasz Kraków: Proszę się krótko przedstawić.
Weronika Grządziel: Dzień dobry! Jestem logopedą i pedagogiem. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobywałam podczas licznych wolontariatów, rocznego stażu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym, pracując z pacjentami Oddziału Psychiatrii oraz podczas zagranicznego, logopedycznego stażu w Polskiej Szkole Leuven w Belgii. Obecnie pracuję jako logopeda w Rajskiej Szkole i w Rajskim Przedszkolu w Krakowie.
Marlena Bryk: Dzień dobry ! Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Doświadczenie w pracy zdobywałam w krakowskich przedszkolach, obecnie pracuję jako wychowawca pierwszej klasy oraz nauczyciel plastyki w Rajskiej Szkole Krakowie. Dodatkowo pracuję jako wychowawca w Świetlicy Środowiskowej „Radość” Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
Agencja Informacyjna:Jakie są główne zadania Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w trakcie kwarantanny?
Weronika Grządziel: Dla mnie jako logopedy to przede wszystkim kontakt z rodzicami, udzielanie im porad, wskazówek jak wykorzystać materiały logopedyczne i prowadzić zajęcia w domu. Do tej pory był to kontakt telefoniczny i mailowy, tworzenie kart pracy i organizacja konkursów, ale doszły do tego nagrania audiobooków, platforma do komunikacji online, a także nagrywanie materiałów wideo.
Marlena Bryk: Myślę, że dla większości nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej głównym zadaniem jest wsparcie dzieci i ich rodziców oraz realizacja podstawy programowej w sposób przystępny dla uczniów. Nie wystarczy wysłać zadania, trzeba brać pod uwagę możliwości ucznia, uwzględniając jego słabe i mocne strony, a dodatkowo przygotować wskazówki dla rodziców do pracy zdalnej.
Agencja Informacyjna:Czym różni się Wasza praca teraz, od tej w normalnym trybie?
Weronika Grządziel: Z trybu bezpośredniego kontaktu z uczniem przeszliśmy na tryb kontaktu telefonicznego i kontaktu online. Wiemy, że po drugiej stronie jest uczeń i rodzic, ale mimo wszystko brakuje realnej obecności. Dla wszystkich jest to trudne. Lecz wspólnymi siłami, wspólnym motywowaniem się i wspólną energią damy radę. A dobrej energii w Rajskiej Szkole nie brakuje. Dla mnie najważniejsza jest współpraca na linii logopeda-rodzic. To co radzę i do czego zachęcam rodziców – pytajcie swoich logopedów, niech tłumaczą na czym polega terapia, jak wykonywać ćwiczenia. Pamiętajcie, że jest to proces systematycznych oddziaływań. Ta współpraca powinna dobrze funkcjonować w normalnych warunkach, a w obecnej sytuacji jest wręcz niezbędna. Dlatego zachęcam do rozmów, zawsze warto skonsultować swoje wątpliwości.
Marlena Bryk: Z dnia na dzień ze świata rzeczywistego, musieliśmy przenieś się w świat wirtualny. Wiem, że jest to bardzo trudne dla dzieci, rodziców i nauczycieli, żeby odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Jako nauczyciele musieliśmy nauczyć się w szybkim trybie obsługiwana platform do zdalnego nauczania, rozpoczęliśmy prowadzenie lekcji online oraz nagrywamy lekcje wideo. Na co dzień jestem w stanie zaobserwować problemy dzieci i reagować na nie na bieżąco. Obecna sytuacja ogranicza mi dostęp do ucznia, dlatego teraz jest to tak ważne by współpracować i być w stałym kontakcie z rodzicem.
Agencja Informacyjna: Tęsknicie Panie za swoimi najmłodszymi uczniami Rajskiej Szkoły?
Weronika Grządziel: Bardzo brakuje mi spotkania twarzą w twarz. Gdy uczeń wchodzi na zajęcia i z błyskiem w oku czeka na to co będziemy robić. Pan dyrektor w wywiadzie powiedział, że „nic nie jest w stanie zastąpić kontaktu z Uczniem na żywo.” To prawda i edukować zdalnie będziemy się starać jak tylko możemy, nie zmienia to faktu, że bardzo tęsknimy za uczniami, cotygodniowymi zajęciami, po prostu za naszą pracą.
Marlena Bryk: Bardzo tęsknie za swoją klasą, brakuje mi codziennych opowieści, uśmiechu i dobrej energii moich uczniów. W tym trudnym czasie jest mi niezmiernie miło, kiedy rodzice wysyłają do mnie zdjęcia i nagrania dzieci. To daje energię do dalszej pracy.
Agencja Informacyjna: Jak to jest wiedzieć, iż kształtuje się najmłodsze Dzieci przed ich dorosłością szkolną (mam na myśli Klasy 4-8 – przyp.red.), tym bardziej w tak ciężkim czasie?
Weronika Grządziel: Od razu przychodzi mi do głowy przysłowie: „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. Z tą jednak różnicą, że to my stawiamy sobie za cel „tego Jasia” nauczyć i mu w tym pomóc. Dzieci z trudnościami rozwojowymi potrzebują wielu oddziaływań terapeuty, rodzica i nauczyciela by odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej. Terapeutycznie najwięcej możemy zdziałać w pierwszych latach życia dziecka– wspominam o tym, żeby rodzice nie czekali z diagnozą, bo np. „chłopcy zaczynają mówić później”. To są mity. Im wcześniejsza diagnoza tym więcej możemy wypracować. Jeśli zaś chodzi o dzieci z problemami artykulacyjnymi to również jak najwięcej chcemy uzyskać na początkowym etapie nauczania, ponieważ w szóstym roku życia system fonetyczno-fonologiczny dziecka powinien się w pełni ukształtować. Do tego czasu w mowie powinny pojawić się i utrwalić wszystkie głoski języka polskiego. Wada wymowy może stać się dla dziecka problemem, dlatego tak ważna jest systematyczna praca w domu.
Marlena Bryk:Jest to bardzo trudne pytanie. Sama świadomość tego, że kształtuje się cudzą przyszłość jest bardzo mobilizująca do poszukiwania najróżniejszych metod i form pracy. Odpowiedzialność jaka na nas nauczycielach edukacji wczesnoszkolnej spoczywa jest niemałym wyzwaniem. To nie tylko przekazywanie informacji zawartych w programie, ale również zachęcanie do rozwijania swoich umiejętności, pomaganie w pokonywaniu problemów na pierwszym etapie nauczania.
Agencja Informacyjna: Czym kierują się Panie w swojej pracy?
Weronika Grządziel: Przede wszystkim potrzebami uczniów. Oni też są główną inspiracją do tworzenia pomocy logopedycznych. Czasem puste pudełko, kolorowe kartki lub jedno słowo stają się bazą do ułożenia wierszyka czy też do stworzenia ulubionej karty pracy, pomocy logopedycznej.
Marlena Bryk: Bardzo bliskie jest mi motto Walta Disney’a : „ Wolę bawić z nadzieją, że się przy tym uczą, niż uczyć z nadzieją, że się przy tym bawią”. W pracy nauczyciela ważne jest dla mnie budowanie pewności ucznia oraz zachęcanie do otwartości.
Agencja Informacyjna: HULAJMOWA, autorski serwis poświęcony edukacji najmłodszych to Wasze dziecko. Skąd pomysł?
Weronika Grządziel: Hulajmowa to projekt, który narodził się z przyjaźni, wspólnych rozmów o uczniach i ich potrzebach edukacyjnych oraz o tym jak ten rozwój można wspierać. Podczas jednej z takich rozmów pojawił się pomysł założenia strony na facebooku i instagramie.
Marlena Bryk:Pracę nad Hulajmową zaczęłyśmy już w grudniu i planowałyśmy otwarcie strony na maj, jednak obecna sytuacja dała nam motywację do wcześniejszego udostępnienia strony . Hulajmowa to zbiór naszych doświadczeń i obserwacji wynikających z wykonywanych zawodów. Pomysłów na uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych mamy całe mnóstwo. Czekają one tylko na realizację.
Agencja Informacyjna: Czy i jak w trakcie kwarantanny można korzystać z Hulajmowy?
Weronika Grządziel: Chcemy, żeby Hulajmowę odwiedzali rodzice, logopedzi , nauczyciele i z zasobów tej strony korzystali. Każdy z nich znajdzie tam coś na swój użytek. Inspiracje do gier i zabaw zarówno szkolnych jak i domowych. Zachęcamy do wykonywania prostych rzeczy, do spędzania czasu wspólnie czytając, śpiewając, bawiąc się z dzieckiem. Można z naszej strony pobierać materiały, ale także pisać do nas z pomysłami. Wiele osób już to zrobiło zgłaszając nam swoje potrzeby podczas edukacji zdalnej. Próbujemy do tego dostosować przygotowywany przez nas materiał.
Marlena Bryk: Ale to co jest najbardziej przydatne w obecnym czasie nie tylko dla rodziców, ale także dla nauczycieli i logopedów to możliwość pobrania z naszej strony kart pracy do wykorzystania w domu, do zdalnej lekcji lub zdalnego nauczania. Jest nam niezmiernie miło, że wiele szkół i przedszkoli udostępnia nasze karty pracy. Przed nami jeszcze wiele ciekawych projektów do zrealizowania, dlatego serdecznie zapraszamy wszystkich do śledzenia strony Hulajmowa na facebooku i Instagramie.
Agencja Informacyjna: Pracujecie w szkole, o której mówi się, iż wyprzedziła typowe szkoły publiczne w sztafecie atrakcyjności, innowacyjności, opartej na wartościach i tradycji. Skąd takie pozytywne opinie wśród Rodziców?
Weronika Grządziel: Myślę, że najbardziej wiarygodna recenzja o szkole nie płynie z ust nauczycieli lub rodziców, ale uczniów i przedszkolaków. Niejednokrotnie dostajemy informacje, że uczniowie tęsknią za zajęciami i chcieliby już na nie wrócić. Widać, że nauczyciele w Rajskiej Szkole naprawdę lubią swoją pracę.
Marlena Bryk: Lubimy się też pomiędzy sobą w gronie nauczycielskim, co ma duży wpływ na atmosferę pracy. Gdy ktoś wyjdzie z propozycją jakiegoś pomysłu nie trzeba zbyt długo czekać na znalezienie chętnych do jego realizacji.
Weronika Grządziel: Dodatkowo w szkole jest naprawdę długa, atrakcyjna lista zajęć dodatkowych. Dzieci są w stanie podążać za swoimi pasjami wybierając te zajęcia, które leżą w kręgu ich zainteresowań.
Marlena Bryk: Wpływ na to ma także organizacja większych eventów takich jak np. zeszłoroczne „Gwiezdne Jasełka” w które zaangażowały się dzieci, nauczyciele i rodzice. W tym roku koncert z Magdaleną Steczkowską, Rajskie Rancho, Rajskie Studio Nagrań, studio sportu i rekreacji dla dzieci i dorosłych Fit&Fun.
Agencja Informacyjna: Rajska Szkoła to… – w jednym zdaniu..?
Weronika Grządziel: Rajska Szkoła to miejsce pozytywnej energii , nauki i inspiracji.
Marlena Bryk: Rajska szkoła to ludzie z pasją do nauczania.
Agencja Informacyjna: Czego życzy się Nauczycielom w trakcie tej jakże trudnej codzienności?
Weronika Grządziel: Zdrowia i szybkiego powrotu do pracy. Byśmy nie poddawali się zmartwieniom i potrafili pokazać naszym uczniom, że w każdej sytuacji da się odnaleźć coś pozytywnego.
Marlena Bryk: Przede wszystkim wiary w siebie, by nie tracić zapału do pracy i pasji do nauczania.
Agencja Informacyjna: Osobiście znamy ucznia Rajskiej Szkoły, który tęskni za swoją szkołą. Życzymy zatem nauczycielom i uczniom szybkiego powrotu do szkoły lubianej przez uczniów. Serdecznie dziękujemy za rozmowę.