Kształcenie na odległość – niespodziewanym wyzwaniem w związku z pandemią koronawirusa

0

Cz. II – Rola i zadania pedagoga szkolnego w realizacji zdalnego nauczania i kwarantanny na przykładzie krakowskiej szkoły podstawowej

O wyzwaniach jakie stanęły przed pedagogiem szkolnym w obliczu wprowadzenia kształcenia na odległość rozmawiamy z p. Anną Cybulą, pedagogiem Szkoły Podstawowej „Rajska Szkoła”.

Agencja informacyjna Nasz Kraków: Jaką Pani zdaniem rolę powinien odegrać pedagog szkolny w okresie kwarantanny, pandemii?

P. Anna Cybula, pedagog szkolny, Szkoły Podstawowej  Rajska Szkoła: Okres kwarantanny to czas dla każdego z nas nowy, nieznany. Rolą pedagoga szkolnego jest udzielenie wsparcia, pomocy, porady dzieciom, rodzicom w tej trudnej sytuacji. Możemy to robić w różny sposób: poprzez rozmowę telefoniczną, wiadomości na Librusie czy inne działania online. Nie bójmy się sami podjąć kontaktu. Nie pozwólmy na to, żeby osoby z problemem zostały same.

Agencja informacyjna :Jak Kobieta pełna energii, zaangażowana w wiele projektów odnajduje się w czasie izolacji od Dzieci, Szkoły?

P. Anna Cybula: Oj trudne pytanie. Faktycznie kwarantanna pokrzyżowała mi wiele projektów, ale dobro nas wszystkich jest ważniejsze. Wszystkie projekty byłam zmuszona jak wiele osób przenieść w świat wirtualny, było to dla mnie duże wyzwanie. Sposobem na brak izolacji z dziećmi i młodzieżą, z którymi pracuje było np. stworzenie w wirtualnej przestrzeni grup wsparcia, specjalnej infolinii czy spotkań online. To na pewna dobra lekcja dla mnie, bo może łatwiej będzie zrozumieć świat cyber, w którym funkcjonują młodzi.

Agencja informacyjna: Czy uważa Pani, że polskie szkoły  są w stanie sprostać  wyzwaniom zdalnego nauczania?

P. Anna Cybula: W moim przekonaniu polskie szkoły są w stanie sprostać temu wyzwaniu, ale myślę, że zależy to chęci i zaangażowania oraz aktywnej pracy Dyrekcji, Kadry, Pracowników Szkoły. Patrząc na Rajską Szkołę z dnia na dzień przenieśliśmy swoje działania w świat wirtualny i staramy się, aby zdalne nauczanie nie było  nudne dla uczniów. Wdrożyliśmy  wiele nowych projektów m.in. Hulajmowa (serwis logopedyczny), zachęcamy uczniów do uczestniczenia w konkursach, nagrywamy zajęcia video i audio, tworzymy karty pracy dla uczniów. Wszelkie nasze propozycje mają na celu urozmaicenie edukacji podczas kwarantanny.

Agencja informacyjna: Czy Rajska Szkoła, w której Pani pracuje działa w odpowiedni sposób?! Co jest siłą szkoły w takiej sytuacji?

P. Anna Cybula: To pytanie myślę, że nie tylko powinno być skierowane do mnie, ale również do innych nauczycieli. Moim zdaniem z pewnością jest to miejsce z pasją, które tworzy Dyrekcja, Kadra, ale przede wszystkim Uczniowie i ich Rodzice. Tworzymy wspólnie społeczność Rajską. Rajska Szkoła to nie tylko szkoła, ale to prężnie działający zespół ludzi z podobną wizją i zaangażowaniem w swoją pracę, którzy tak jak ja ten zawód nie wybrali z przypadku tylko z pasji. Myślę, że to jest siłą na co dzień , ale również obecnie. Działajmy razem Nauczyciele-Uczniowie-Rodzice, a przetrwamy ten czas.

Agencja informacyjna : Jakie działania jako pedagog RAJskiej Szkoły Pani podjęła?

P. Anna Cybula : Sytuacja kwarantanny zaskoczyła wszystkich, również i mnie. Działania, które podejmowałam do tej pory w Rajskiej Szkole z uczniami i rodzicami, musiałam przenieść w sferę online. Pierwszym bardzo istotnym działaniem było otwarcie infolinii wsparcia, pomocy dla rodziców i uczniów. Infolinia jest czynna 7 dni w tygodniu, zachęcam serdecznie do korzystania z tej formy. Kolejnym działaniem wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów są spotkania na żywo- online. W obecnej sytuacji bardzo ważne stało się również wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy otrzymają prezentacje multimedialne oraz materiały do pracy w domu. Bardzo prężnie działamy w Internecie również z Kołem Wolontariatu, który od września 2020 tworzę z uczniami: przeprowadziliśmy kilka akcji online m.in. Światowy Dzień Zespołu Downa. Od tego tygodnia na Facebooku szkoły ruszył również cykl „Książka dla Rodzica”, w którym polecam ciekawe publikacje książkowe, artykuły, e-booki dla rodziców z zakresu wychowania, komunikacji. Dla uczniów w ramach doradztwa zawodowego zostanie przygotowany materiał dotyczący ścieżek kształcenia i wyboru zawodu. Umożliwiliśmy również kontakt dla uczniów z doradcą zawodowym z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, której opiekuje się naszą szkołą. W ramach godzin wychowawczych dla uczniów wraz z nauczycielami przygotowujemy prezentacje multimedialna, materiały wideo oraz karty pracy dotyczące m.in. planowanie i organizacji obowiązków czy zagrożeń w cyberprzestrzeni. Jest to bardzo ważne, aby działać na wielu płaszczyznach. Oczywiście moją rolą jest również monitorowanie sytuacji uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, w tym celu wzmożyliśmy wraz z pracownikami ośrodków pomocy, funkcjonariuszami policji i straży miejskiej, kuratorami społecznymi kontakt telefoniczny.

Agencja informacyjna : Czy infolinia oraz spotkania na żywo – online cieszą się dużym zainteresowaniem?

P. Anna Cybula: Infolinia i spotkania na żywo- online są na pewno nowością dla mnie jako pedagoga, dla uczniów i rodziców również. Jest to inna forma pomocy niż standardowy kontakt, który opiera się w naszej szkole na spotkaniach indywidualnych. Infolinię w Rajskiej Szkole otworzyliśmy na samym początku kwarantanny bo już 18.03 i jej celem jest głównie pomoc rodzicom, uczniom, którzy napotykają w tym czasie na różnorodne trudności. Cieszy się ona dosyć dużym zainteresowaniem ze strony głównie dorosłych, którzy poszukują odpowiedzi m.in. w jaki sposób mają rozmawiać z dzieckiem o obecnej sytuacji, jak zorganizować plan dnia całej rodziny w nowych warunkach. Pomysł spotkań na żywo- online urodził się po około tygodniu obserwacji jakim zainteresowaniem cieszy się infolinia. Dedykowana jest ona  również rodzicom i uczniom, jednak do obecnego czasu najchętniej korzystają z nich uczniowie klas starszych. Spotkania online na pewno są inną formą rozmowy bardziej intymną i wymagają innego zaangażowania z dwóch stron, a także często pokazują emocje, zachowania, które towarzyszą uczniom, a to dla mnie jako Pedagoga jest cenną wskazówką do pracy.

Agencja informacyjna : Jak Pani ocenia wsparcie Dyrekcji w tym czasie?

P. Anna Cybula: Pan Dyrektor Marcin Szewczyk zawsze wspiera działania nauczycieli Rajskiej Szkole, widać to również obecnie. Każde nasze działania wychowawcze, opiekuńcze, edukacyjne popiera w 100%. W tym czasie również się to nie zmieniło, a mam wrażenie, że jest to teraz jeszcze bardziej widoczne poprzez możliwości jakie nam nauczycielom zostały stworzone. Mówię tutaj o możliwości nagrań video dla uczniów za pomocą specjalnego opragramowania czy audio w naszym Rajskim Studio. W obecnej sytuacji myślę, że właśnie codzienne słowa uznania i podziękowania z ust Pana Dyrektora „uskrzydlają” i dają napęd do działań.

Agencja informacyjna : Czego życzyć na ten czas?

P. Anna Cybula: Myślę, że przede wszystkim spokoju i uśmiechu mimo trudnej sytuacji!

Agencja informacyjna :Zatem życzymy spokoju,  uśmiechu  i serdecznie dziękujemy za rozmowę.

om

zdjęcie: archiwum Rajskiej Szkoły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj