Walka ze smogiem w Krakowie nie kończy się na zakazie palenia paliwami stałymi, konieczne jest ograniczenie emisji spalin samochodowych. Propozycja wprowadzenia strefy czystego transportu najpierw w obszarze III obwodnicy, a potem objecie strefą IV obwodnicy Krakowa jest ważnym elementem w nowym programie ochrony powietrza dla województwa małopolskiego.
Powstający w Urzędzie Marszałkowskim Nowy program ochrony powietrza, to następny etap walki ze smogiem w Krakowie i Małopolsce. Program przewiduje nowe obowiązki dla gmin małopolski warunkujące szybszą likwidację pieców węglowych niespełniających norm w zakresie emisji zanieczyszczeń. Ponadto Kraków przygotuje szczegółowy plan strefy czystego transportu w oparciu o normy Euro. Wicemarszałek województwa małopolskiego p. Tomasz Urynowicz , zapewnia iż wdrożenie strefy pilotażowej powinno nastąpić wciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie przepisów krajowych, a wersja pilotażowa powinna obejmować ograniczenia wewnątrz III obwodnicy. Obszar ograniczony m.in. ul Opolską, Nowohucką i budowaną właśnie Trasą Łagiewnicką, jest dość obszerny.
Dodać należy, iż wiele europejskich miast zdecydowało się na ograniczenie ruchu samochodowego lub wprowadzenie opłat za wjazd do miasta. Wśród mieszkańców małopolski zauważalny jest trend, do parkowania samochodów przy rogatkach Krakowa i kontynuowanie podróży dobrze zorganizowana komunikacją miejską. Niestety istniejące parkingi przy marketach i osiedlach, nie przyjmą dużej liczby samochodów. W Krakowie występuje drastyczny niedobór miejsc parkingowych. Inwestycje w szeroko rozumiana infrastrukturę drogową są wieloletnie i musi niepokoi brak inicjatyw budowy parkingów wielopoziomowych na rogatkach Krakowa.
Ale w nowym programie ochrony powietrza dla województwa są także propozycje dotyczące Krakowa. Ponieważ nasze miasto ma już za sobą kilkuletnią walkę o likwidację kopciuchów, nowe pomysły mają ograniczyć zanieczyszczenia komunikacyjne.
om
Zdjęcie: Archiwum własne